Koen’s klassentip: ClassDojo

28-09-2015 door Koen Steeman

De vreedzame school en PBS zijn tegenwoordig veelgehoorde kreten als het gaat om (het verbeteren van) het pedagogisch klimaat in de klas. De vraag hoe deze pedagogische initiatieven ondersteund kunnen worden door middel van ict blijft echter vaak onbeantwoord. ClassDojo doet een poging en blijkt een fantastische aanvulling te zijn voor het scheppen en behouden van een goed pedagogisch klimaat in de klas.

Het concept van ClassDojo is eenvoudig. Alle leerlingen hebben een eigen avatar en kunnen punten verdienen. Met de klas spreek je ‘gedragingen’ af, dat zijn de domeinen waarbinnen leerlingen een punt (en dus een virtuele beloning) kunnen scoren. Zo wordt er in mijn klas gewerkt aan het op tijd klaar zitten bij een leswisseling. Met behulp van een timer in ClassDojo weet elke leerlingen hoe lang hij heeft om klaar te zitten. Zitten ze op tijd klaar dan verdienen ze een punt. Hoe eenvoudig het ook klinkt, het werkt! Leerlingen zien het punt dat ze krijgen als beloning voor het goede gedrag wat ze laten zien en zijn trots.

Maar ClassDojo gaat nog verder. Leerlingen kunnen hun eigen avatar veranderen, leerkrachten kunnen weekoverzichten maken, leerkrachten kunnen ook kiezen voor negatieve gedragingen (en dus minpunten) en er is de mogelijkheid om de ouders van leerlingen ook een account te laten aanmaken, zodat er gemakkelijk met school (en vice versa) gecommuniceerd kan worden. Starten met ClassDojo is eenvoudig. De leerkracht maakte een account aan en de beloningen kunnen worden uitgedeeld door op het digibord te klikken of via de special ClassDojo-app.

ClassDojo (scherm)

Wil je zelf aan de slag gaan met ClassDojo?
Ga naar de website van ClassDojo of download de app voor Apple of Android

One response to “Koen’s klassentip: ClassDojo”

  1. sara schreef:

    leuk om te doen
    met classdojo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*