Klep dicht? Kleppen open!

21-10-2015 door Justine van den Berg

iXperium Academie biedt HAN-docenten zowel maatwerktrainingen als opleidingen met open inschrijving voor individuele docenten. HAN Faculteit Techniek koos voor de optie om docenten van de deeltijdopleidingen de training Activerende digitale didactiek op maat aan de bieden. Op dinsdagmiddag komen zeventien docenten naar het iXperium in Arnhem voor deze maatwerkopleiding. De ene docent gebruikt al een aantal apps en tools in zijn of haar onderwijs anderen doen nog niet zoveel met digitale media. De trainer Patricia van Slobbe heeft de complete training in een google-document gezet. En dat is handig. De deelnemers kunnen op hun eigen ipad of laptop meedoen. Ze hebben nu ook meteen alle links uit de training en alle resultaten. Want de les gaat in een snel tempo langs verschillende tools en apps die je kunt toepassen in onderwijs. Alle resultaten komen ook weer in dezelfde google-doc. Als iemand morgen of volgende week nog een keer wil kijken hoe het zit dan kun je via het hoofddocument gewoon alles nog een keer bekijken, maar vooral ook zelf testen en resultaten zien. Het is geen training waarin je leert op welke knopjes je moet drukken. Veel apps zijn redelijk eenvoudig om te gebruiken en de meeste docenten kunnen zelf uitvinden hoe het werkt. Maar het gaat er in deze training vooral om hoe je iets toepast in je eigen colleges. Het is een mooie combinatie van zelf aan de slag, individueel of in teams en plenaire aandacht. Bij het “commando” kleppen dicht (verwijst naar de laptops) worden resultaten plenair besproken.

Docent Patricia kijkt steeds met de deelnemers welke kansen een tool of app biedt en hoe je kunt bepalen of je hiermee je college kunt verrijken of niet. Je wilt tenslotte niet dat je studenten zeggen “hè alweer een kahoot”. Je wilt dat de tool of app past bij het doel wat je wilt bereiken en dat het logisch is om die in te zetten. Via een padlet geven de deelnemers aan wat ze van de training verwachten. Voor Patricia is dit meteen input op welke onderwerpen ze wat dieper in kan gaan. Vragen die de docenten hebben zijn bijvoorbeeld “hoe kan ik ict zinnig inzetten”, “wat werkt nou eigenlijk goed voordat het college begint en wat kan ik tijdens de les gebruiken” of “ik ben op zoek naar inspiratie en laagdrempelige tools”.

Door middel van de app answergarden geven de docenten aan hoe ze ict op nu zelf inzetten in hun les. Sommige gebruiken het om studenten voor te bereiden op het college anderen gebruiken het voor interactie in de les of instructie. Ze gebruiken het ook om voorkennis op te halen bij studenten of om studenten aan het werk te zetten. Answergarden is een leuke app. Je kunt zonder account aan de slag en binnen een minuut een vraag stellen. Je kunt vragen ook vooraf maken en al klaar zetten of studenten vragen om te reageren als voorbereiding op het college.

Patricia adviseert docenten om heel bewust te kiezen waarom je een tool inzet in je onderwijs. Wat wil je er mee bereiken. Gaat het er om dat er meer interactie is in de groep, gaat het om leren samenwerken of wil je ict inzetten om een instructie buiten de les te geven zodat je in de les daar op in kunt gaan. Kies een onderwerp waarin je jezelf als docent wilt professionaliseren. Ga ook niet proberen om alle mogelijke tools en apps in te zetten. Gebruik die media die bij jou en bij jouw doel passen en werk die zo goed mogelijk uit.

Bij de stelling ict er in en boeken er uit zijn de meest deelnemers toch voorstanders van een combinatie van de twee. De ict moet meer zijn dan een digitalisering van dat wat al bestaat. Als je ict wilt inzetten in je college is het TPACK-model handig. Vanuit dit model kun je kijken hoe technologie die je inzet de pedagogiek ondersteunt die weer ten dienste staat van de onderwijscontent. Wil je meer over weten over het TPACKmodel kijk dan naar onderstaande video.

Met Sticky Moose kijken we wat de deelnemers meenemen uit de training en welke app of tool ze morgen zelf gaan toepassen. Veel docenten halen inspiratie uit de training en nemen zich voor meer variatie in hun lessen te brengen met behulp van ict. Ze vinden het ook fijn om te horen wat wel goed werkt en wat misschien minder goed werkt. Voor een deelnemer is de training een bevestiging dat een goed, complete, weldoordachte lessenreeks neerzetten meer is dan experimenteren. Een van de apps waar de deelnemers morgen mee aan de slag gaan is Mentimeter, een tool waarmee je simpel de groep kunt laten stemmen, waarmee je kennis in de groep kunt toetsen of lessen kun evalueren. Andere opties zijn om meer onderzoek te gaan doen welke ict-middelen goed bij de eigen lessen en doelen passen.

Bregatha de Gooijer onderzoekt voor Faculteit Techniek de mogelijkheden de ideale blend van face-to-face onderwijs, online leren en leren op de werkplek. Daarbij ligt haar focus op de mogelijkheden van online leren. “Het onderwijs is de de laatste jaren echt veranderd. ict biedt ons mogelijkheden om onderwijs plaats- en tijd-onafhankelijk aan te bieden. Vooral voor drukbezette deeltijdstudenten biedt dit veel kansen. Niet alleen doordat de student zelf online colleges kan volgen maar ook door lesmateriaal digitaal en interactief te verrijken.” In de training is Bregatha geïnspireerd door de vele eenvoudige apps en tools die je direct kunt inzetten. “Studenten verwachten tegenwoordig echt een andere leeromgeving dan tien jaar geleden. Ze willen hun eigen device meenemen, ze verwachten een goede wifi en een helder ingerichte leeromgeving. ”

Docent Ino de Gijsel heeft niet het idee dat hij nu meteen anders les gaat geven maar hij gaat in ieder geval experimenteren met de verschillende ict-toepassingen en tools. De training heeft in ieder geval veel inspiratie gegeven. Ino ziet wel dat studenten steeds vaker ict-middelen en tools gebruiken. “Er is een duidelijk verschil tussen voltijd en deeltijd studenten. De eerste groep lijkt meer behoefte te hebben om informatie aangereikt te krijgen, terwijl de deeltijdstudent eerder geneigd is om via social media kennis te vergaren of te communiceren met andere studenten of docent. Het valt me wel op dat hogerejaars studenten nu meer gebruik maken van bijvoorbeeld whatsapp en YouTube om kennis te verwerven of te delen”.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*