iXpiratiemiddag XL druk bezocht!

14-10-2016 door Pieter van Rooij

Meer dan 500 leerkrachten, docenten, studenten, IB-ers, ICT-coördinatoren, schoolleiders, ondersteuners en andere geïnteresseerden bezochten gisteren het I/O gebouw van de Faculteit Educatie van de HAN, waar iXperium Nijmegen de iXpiratiemiddag XL ‘Recht doen aan verschillen met educatieve software’ organiseerde.

Bezoekers konden allereerst gebruik maken van een sessie over maatwerk en gepersonaliseerd leren, waarin Marijke Kral en Annemarieke van Loon de 150 deelnemers aan de hand van de dimensies “personaliseren van leren” handreikingen gaven hoe ze een beeld kunnen krijgen van waar hun school op dit moment staat en wat hierin hun ambities zijn. Vervolgens ging men in gesprek over wat dit betekent voor bijvoorbeeld de rol van de leraar, de rol van de leerling, de wijze van toetsen, groeperen van leerlingen, professionalisering etc. Tevens werd vanuit dit perspectief de inzet van digitale leermiddelen bekeken. Hoe wil je deze middelen inzetten? En wat betekent dit voor de realisatie van “recht doen aan verschillen” op school?

De kantine van het I/O gebouw deed voor de gelegenheid dienst als beursvloer, alwaar 20 relevante partijen zich presenteerden. De vraag die leerkrachten aan de aanbieders stelden was:

“Hoe kan ik als leerkracht optimaal recht doen aan de verschillen tussen kinderen in mijn klas met behulp van jullie (digitale) hulpmiddelen?”

Deze vraag bleek voldoende gespreksstof mee te brengen om tijdens de beurs en de workshops, maar ook tijdens de borrel achteraf lang over door te praten.

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Tijdens de workshops vertelden Zwijsen, Malmberg, Blink, Noordhoff en ThiemeMeulenhoff hoe zij als uitgever de nabije toekomst van educatieve software zien, konden bezoekers de nieuwste ontwikkelingen van Snappet, Gynzy iPads en Oefenweb na elkaar bekijken, maar werd er ook kennis gemaakt met relatief nieuwe partijen op de markt, zoals Briter en LeerUniek. Een volledig overzicht van de aanbieders vindt u hier.

De evaluatie van de middag heeft nog niet plaatsgevonden, maar de eerste reacties zijn erg positief. De aanbieders waren blij verrast met de opkomst en de samenstelling van de deelnemers. Veel workshopleiders gaven aan dat er een mooie en spannende dynamiek ontstond doordat studenten, leerkrachten en schoolleiders vanuit verschillende invalshoeken kijken en vaak met verschillende vragen komen. Als eerste reacties van enkele leerkrachten hoorden we onder meer: “Ik twijfelde of ik om 17.00 uur nog naar een workshop gaan, maar ik ben dolblij dat ik mijn jas toch weer terug heb gehangen!”, “Veel van deze materie heeft zich nu verplaatst van ‘Ver van mijn bed’ naar ‘Dichtbij in mijn klaslokaal’!”, “Niet zozeer de tool was interessant, maar hoe maak ik de laag die eronder ligt bespreekbaar met mijn team?” Wel kregen we terug dat er wat weinig specifiek voor onderbouwleerkrachten te vinden was. Een mooie uitdaging om de volgende keer rekening mee te houden.

Wij waren vooral onder de indruk van iedereen die deze iXpiratiemiddag XL heeft bezocht. De energie die er zowel op de beurs als bij de workshop voelbaar was, de goede vragen die overal werden gesteld, de goede gesprekken die er plaatsvonden, de fantastische opkomst, de samenstelling van de deelnemersgroep, het geeft allemaal maar aan hoe belangrijk we het vinden om optimaal recht te kunnen doen aan verschillen tussen kinderen in onze klas!

NB: Enkele workshopgevers hebben de materialen van hun workshop digitaal beschikbaar gesteld. Klik hier voor de materialen die in de workshop van Zwijsen voorbij kwamen. Hier vind je het klassennotitieblok dat Wilco van Microsoft in zijn workshop presenteerde.

tweet-joscop tweet-wilco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*