iXpiratiemiddag ‘Programmeren in het basisonderwijs’

18-02-2016 door Pieter van Rooij

De aandacht voor programmeren in het basisonderwijs is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. In diverse media en ook op verschillende onderwijsconferenties word je hier als leerkracht, schoolleider en bestuurder mee geconfronteerd. Er worden verschillende producten getoond waar je kinderen mee kunt leren programmeren. Natuurlijk blijft de belangrijkste vraag bij deze ontwikkeling de “Waarom?-vraag”.

Programmeren in het basisonderwijs heeft niet als primair doel om leerlingen te leren programmeren. Wanneer leerlingen gaan programmeren oefenen ze een aantal belangrijke vaardigheden: probleemoplossend vermogen, kritisch nadenken, in stappen denken en samenwerken. Hier vind je een overzicht van (sub)vaardigheden en attitudes die met behulp van programmeren ontwikkeld kunnen worden.

Als de “Waarom”- vraag is beantwoord, dan kun je je verder gaan verdiepen in de “Hoe?-vraag” vraag. Wil je programmeren voor alle kinderen toegankelijk maken of ga je het stapsgewijs opbouwen? Denk hierbij aan de verschillen tussen leerlingen. Ga je projecten organiseren? Is het te integreren in andere vakgebieden? Ga je een aparte leerlijn programmeren volgen?

De laatste vraag die je moet gaan stellen is de “Wat?-vraag”. Er zijn veel verschillende middelen, tools, apps en diensten te verkrijgen om programmeren in de school een plek te geven, vaak aantrekkelijk en motiverend vormgegeven. Maar waar moet je nou naar kijken als je hieruit gaat kiezen?

Wij als iXperium Nijmegen willen scholen helpen met de bovenstaande vragen, daarom organiseren wij op woensdag 20 april (14.30 uur – 18.00 uur) een iXpiratiemiddag over programmeren in het basisonderwijs.

Tijdens deze middag, die gratis toegankelijk is voor leerkrachten van aangesloten schoolbesturen, maak je kennis met verschillende programmeer-apps en robotica die geschikt zijn voor de bouw waarin je werkzaam bent. Samen met deskundigen en collega’s denk je na over hoe programmeren een plek zou kunnen krijgen in je klas/school.

Meld je hier aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*