iXpiratiemiddag Leesvaardigheid voor moderne vreemde talen VO

25-01-2017 door Justine van den Berg

Graag nodigen we je uit voor de iXpiratiemiddag Leesvaardigheid voor leraren VO, leraren in opleiding en lerarenopleiders Moderne Vreemde Talen (MVT). De iXpiratiemiddag is op 9 maart van 15:00 tot 18:00 uur in iXperium Nijmegen. In een inspirerende en activerende setting gaan we samen met collega’s aan de slag met (digitale) leesvaardigheid.

MELD JE NU AAN

Programma
15:00 Ontvangst (en keuze workshops)
15:30 Welkom door Marijke Kral, Lector Leren met ict
15:45 Thematische inleiding door Bill Boyd,literacy adviser
16:40 Pauze
16:55 Workshops
17:40 Netwerkborrel

Je maakt deze iXpiratiemiddag kennis met verschillende digitale toepassingen waarmee leerlingen hun leesvaardigheid kunnen verbeteren. Tijdens de iXpiratiemiddag ga je ook zelf aan de slag in een workshop. De workshops zijn allemaal MVT-breed; de voertaal van workshop 1 is Engels; het materiaal voor de overige workshops is in het Duits, Frans of Engels. Je kiest voor een van de volgende onderwerpen:

Literacy and film in the FL-classroom
Verhalen vertellen vormt de basis voor het leren van een taal. In vervolg op de plenaire inleiding maken de deelnemers kennis met verschillende mogelijkheden om lees-en schrijfvaardigheid te vergroten door gebruik te maken van film in de klas. Workshop door Bill Boyd.

Whoopsy wiffling: creating digitally-enriched stories
Je krijgt tools aangereikt om een kort verhaal (in het Frans, Duits of Engels) digitaal te verrijken en gaat zelf met deze tools aan de slag. Workshop door Elona Manders en Emily Fernan, lerarenopleiders Engels bij HAN Instituut voor Leraar en School.

Dem Täter auf der Spur
Los een misdaad mee op door teksten te lezen via op te sporen QR-codes! Workshop door Sissy Uhrig en Walter de Jager, lerarenopleiders Duits bij HAN Instituut voor Leraar en School.

English in Wonderland: Het ontwikkelen van hogere-orde leesvaardigheid met behulp van transmedia storytelling
In deze workshop verkennen we actief wat de mogelijkheden zijn om hogere-orde leesvaardigheid van leerlingen in de onderbouw te vergroten door gebruik te maken van verhalen die via een combinatie van verschillende media verteld worden (‘transmedia storytelling’). We gebruiken hiervoor de applicatie Inanimate Alice, een digitale jeugdroman in meerdere afleveringen. Workshop door Manon Reiber, lerarenopleider Engels HAN Masterprogramma’s en promovenda.

We hebben een beperkt aantal plaatsen dus meld je snel aan. Neem voor workshop 3 je eigen smartphone of tablet mee als je die hebt. Neem voor workshop 2 een USB-stick mee voor opslag van het door jou gemaakte materiaal.

Bill Boyd
Bill is an independent literacy consultant with considerable educational experience in Scotland. He began his career as a secondary English teacher, and was Head of Department in two separate schools before becoming a Depute Headteacher in a large secondary school. Seconded to Learning and Teaching Scotland (now Education Scotland), the national advisory body on the curriculum, he was a Programme Manager during the development of the internationally-acclaimed Curriculum for Excellence. He worked with the Scottish Qualifications Authority as an adviser on the development of literacy tasks for the Scottish Survey of Literacy and Numeracy, and has written and reviewed a number of film resources for Into Film, Scotland on Screen, Screening Shorts and Moving Image Education. He has a love of literature in all its forms and believes storytelling is at the heart of learning and teaching.

Promotieonderzoek “Opening a window into the future of reading”
Manon Reiber, lerarenopleider bij de HAN en buitenpromovenda bij de Radboud Universiteit, doet promotieonderzoek naar het bevorderen van hogere-orde leesvaardigheid bij het vak Engels met gebruik van een digitale leesomgeving. Manon verzorgt 9 maart een workshop die aansluit bij het thema van haar onderzoek. Voor het schooljaar 2017 – 2018 is zij nog op zoek naar enkele docenten Engels in 2 of 3 VWO die haar belangstelling voor dit vraagstuk delen en die het leuk zouden vinden om in een designteam samen met andere gemotiveerde docenten lessen te ontwerpen en uit te voeren. Voor meer informatie hierover verwijzen we graag naar de Informatie_deelname_Designteams_2017-2018 . Geïnteresseerden kunnen rechtstreeks contact opnemen met Manon Reiber. Ze staat u ook graag te woord bij de netwerkborrel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*