iXperium on tour! Een workshop computational thinking en programmeren bij de lerarenopleiding in Marrakech

22-03-2016 door Justine van den Berg

Blog van Dennis Rutten, Onderwijskundige en opleidingsdocent bij HAN Pabo

De Faculteit Educatie van de HAN is dit jaar voor de zesde keer op bezoek in Marrakech onder het motto Education Sans Frontières. Dit jaar had ik het geluk om ook mee te mogen en een workshop te verzorgen bij de Marrokaanse variant op de pabo en lerarenopleiding. Omdat ik me in mijn werk voor de pabo bezighoud met onderwijs en ict, was de keuze voor het onderwerp snel gemaakt: de workshop moest natuurlijk over ict en onderwijs gaan!

Samen met Ilse van Woerkom, tweedejaars deeltijd student bij de HAN Pabo in Arnhem, ben ik vervolgens aan de slag gegaan. Wat zou een geschikt onderwerp zijn voor de workshop? Hoe ziet het onderwijs in Marokko er eigenlijk uit? Wordt daar überhaupt gebruik gemaakt van ict? Hoe zorgen we ervoor dat we een workshop verzorgen waar de Marrokaanse studenten en hun docenten ook echt wat aan hebben? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden… Uiteindelijk hebben we samen besloten om voor 21st-century skills, computational thinking en programmeren te gaan.

De workshop
Op dinsdagochtend was het zover. Stipt kwart voor negen (negen uur dus) startten we met de workshop voor een leergierige groep van Marokkaanse en Nederlandse studenten en docenten. In de workshop schetsten we de achtergrond van de 21st-century skills. De veranderende maatschappelijke situatie in Nederland en de eisen die dat stelt aan de vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen functioneren als volwaardig lid van de samenleving, vormden het kader om het belang van het leren programmeren uit te leggen. marrakech2De eerste activiteit bestond uit het “unplugged” programmeren middels een variant op de werkvorm Robottaal van Codekinderen.nl. Een schot in de roos! Prachtig om te zien hoe alle docenten en studenten aan de slag gingen om een “programma” te schrijven waarmee één van hen als robot vervolgens een bouwsel van kartonnen bekertjes moest bouwen. Na de “unplugged” oefening volgde de “plugged” varianten: BeeBots, Lego Mindstorms en ScratchJr. 25 Minuten later volgde het moeilijkste moment van de workshop: stoppen. De mate van concentratie en betrokkenheid was erg hoog! Het was mooi om te zien dat praktisch alle 21st-century skills gebruikt werden door de deelnemers van de workshop. Er werd samengewerkt, problemen werden opgelost, creativiteit werd aangewend, etc. etc.

De opbrengst
Bij de afronding stond de vertaling naar de eigen beroepspraktijk centraal. Het moment van de waarheid. Zou een Marokkaanse student ook iets kunnen met computational thinking en programmeren in zijn eigen lespraktijk? marrakech3Vooraf was dat voor mij ook de grootste vraag. Het was dan ook heel bijzonder om te zien dat studenten en docenten actief de verdieping zochten. Niet het programmeren als doel, maar juist als middel werd door de deelnemers benadrukt en er werd gedacht in mogelijkheden. Het “plugged” programmeren zal niet overal kunnen, maar de “unplugged” variant wel. Het belang van de 21ste eeuwse vaardigheden binnen de Marokkaanse samenleving werd verkend waarbij kritisch denken, logisch redeneren en samenwerken genoemd werden.Het was een geslaagde workshop met actieve, betrokken deelnemers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*