Home » iXperium Nijmegen » Professionaliseringsactiviteiten iXperium PO

Professionaliseringsactiviteiten iXperium PO

iXperium Nijmegen houdt zich op verschillende manieren bezig met de professionalisering van leerkrachten primair onderwijs op het gebied van leren en lesgeven met ict en rechtdoen aan verschillen tussen kinderen. Naast de schoolprogramma’s en de ontwikkelkringen bestaan hiervoor inmiddels de volgende initiatieven:

QuiX

QuiX zijn korte workshops waarin leerkrachten in 1,5 uur tijd een les voor de volgende dag kan herontwerpen met ict. Deze workshops worden ongeveer eens per maand in het iXperium gehouden, maar zijn ook te boeken voor bijvoorbeeld een studiedag of teamvergadering. Het komende jaar staan de volgende QuiX op de planning:

  • VR, Breng de wereld in je klaslokaal (20 september 16.00- 18.00 uur)

Aansluiten bij de nieuwste mogelijkheden door zelf 360 graden content te ontwikkelen om in te zetten bij je lessen. Aan de slag met bijvoorbeeld; Cospaces, Detlef, Cardboard, HTC vive, 360 graden camera’s.
Aanmelden

  • Interactie digibord (24 oktober 18.30-20.30 uur)

Werken met Prowise Presenter m.b.v. van ProConnect/ProQuiz en de diverse Touchtable tools. Ter plekke worden de verschillende niveaugroepen gemaakt. Een stukje herhaling maar we kijken ook naar de nieuwe mogelijkheden die elke dag weer toegevoegd worden aan dit platform. Elk niveau is dus welkom en wordt op zijn niveau aangesproken.
Aanmelden

  • Kennisclips (flipping the classroom) (20 november 16.00-18.00 uur)

Wat zijn “kennisclips”, en hoe kun je die zelf maken of waar kan ik ze vinden en bewerken? Werken met Office mix, Videolicious, I Movie, Green screen en soortgelijke programma’s.
Aanmelden

  • Quiztools (17 januari 18.30-20.30 uur)

Naast Kahoot zijn er nog vele tools waarmee je een quiz kun maken voor je groep. Denk aan Quizzis, Plickers en Presenter en hoe werken deze tools ook al weer en hoe kan ik ze inzetten in de les.
Aanmelden

  • Games in je onderwijs (13 maart 16.00-18.00 uur)

Hoe kun je games in je onderwijs inzetten. Wat zijn de valkuilen en waar kan ik dan de goede games vinden of waarmee leerlingen zelf games kunnen maken om bv. de tafeltjes goed te oefenen. We kijken bijvoorbeeld naar Scratch, educatieversie van Minecraft, Draw your game, Bloxels.
Aanmelden

  • ClassDojo (24 april 18.30-20.30 uur)

Juf Inger: “Vorig jaar stond ik voor het eerst voor een combinatieklas en ik merkte dat ik te weinig tijd kon vinden om de leerlingen positieve feedback te geven op bijvoorbeeld netjes schrijven, goed aan het werk zijn en rustig in de rij lopen. Met ClassDojo heb ik daar de oplossing voor gevonden. Het is voor mij dus meer een complimentensysteem dan een beloningssysteem en dat probeer ik regelmatig zo naar de leerlingen te benoemen.”

Hoe kan ClassDojo ook in mijn klas werken dat willen we graag tijdens deze werkbijeenkomst met jullie delen. Afhankelijk van de aanmeldingen kijken we hoe we het beste aan kunnen sluiten bij het niveau en de vragen die opkomen. Dus zowel voor de startende gebruikers als de meer ervaren gebruiker zal er voldoende op te halen zijn.
Aanmelden

  • Interactief presenteren (12 juni 16.00-18.00 uur)

Aan de slag met interactieve afbeeldingen, e-posters, infographic. De “andere” manier van Flipping the Classroom, geef leerlingen de tools om andere vormen van presenteren te gebruiken.
Aanmelden

iXpiratiemiddag

Een aantal malen per jaar kunnen leraren zich in het iXperium laten inspireren tijdens de zogenaamde iXpiratiemiddagen. Deze bijeenkomsten hebben elk een eigen thema en bieden concrete ideeën voor het toepassen van ict in het onderwijs. Voor het schooljaar 2017-2018 hebben we twee iXpiratiemiddagen gepland. De onderwerpen zijn al bekend:

  • Media-empowerment (planning 15 november 2017)

De huidige generatie kinderen en jongeren groeit op in een wereld vol media. Een wereld waarin je slechts een smartphone nodig hebt om dagelijks op ontdekkingsreis te gaan. Waarin je eenvoudiger met elkaar in contact kan komen dan ooit tevoren. Maar behalve deze eindeloze mogelijkheden, zijn er ook risico’s. Van cyberpesten en wraakporno tot nepnieuws en radicalisering. De manier waarop we ons online gedragen, kan uiteindelijk grote maatschappelijke gevolgen hebben. Daarom is het thema van de Week van de Mediawijsheid 2017 Generatie Media: samen mediawijs. De woensdagmiddag voor deze Week van de Mediawijsheid willen we leerkrachten inspireren met ideeën en voorbeelden hoe in hun klas aandacht te schenken aan de Week van de Mediawijsheid.
Aanmelden

  • STEAM, maakonderwijs (planning 18 april 2018)

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts Mathematics, (Wetenschap, Technologie, Bouwkunde, Kunst en Rekenen/Wiskunde). STEAM wordt vaker gekoppeld aan wereldoriëntatie vakken. Zo kun je bijvoorbeeld, door technologie ondersteund, allerlei natuurkundige proeven doen. Doordat meer en meer moderne (maak)technologie, zoals 3D-printers, beschikbaar komen voor de consument krijgt ook de leerling van vandaag toegang tot die technologie.

Op deze manier leren zij hun creativiteit om te zetten naar een product. Zo wordt de afstand van “idee naar product“ kleiner. De leerling wordt producent in plaats van consument.
Aanmelden