iXklas iXperience!

07-12-2017 door Joost Adema

Wij zijn Asgar, Cagri, Ghareeb, Twan en Cody van De Ziep en Ilse, Max en Ugur van Het Prisma. Onze iXgenoten van De Toekomst uit Ede waren er niet, zij vierden het Sinterklaasfeest op hun school. Aan het einde van de dag wordt geëvalueerd met iedereen. We horen van elkaar wat er gedaan is. Dit zetten we ook in Seesaw, dat is een digitaal portfolio.

Asgar: Ik loop stage bij een bouwmarkt en wil graag meer weten over compressors, die verkopen ze daar, tot 8 bar. Ik heb drie vragen opgesteld: 1) Hoeveel verschillende soorten compressors zijn er? 2) Wat gebeurt er als er geen luchtdruk aanwezig is? En 3) Hoe werkt een compressor? Zelf heb ik over de compressor gelezen. Ook was Jaap op bezoek, hij is leraar natuurkunde. Ik heb hem geïnterviewd. Nu ga ik mijn stagebegeleider op school en bij de Praxis vertellen wat ik te weten ben gekomen.

Communiceren Informatievaardigheden Samenwerken

Ugur: “Ik had een vraag, namelijk: ik doe niet zoveel meer bij de iXklas”. Ilse kijkt Ugur gelijk aan en zegt:  “Dat moet je ook zelf doen, zeggen wat je hier wil leren”. Hun gesprek gaat hun stages: als je iets anders wil doen of iets nieuws wil leren, moet je dat zelf regelen. In een gesprek met de stagebegeleider of leidinggevende kan je aangeven wat je wil, wat je moeilijk vindt, etc. Ilse heeft dit gesprek eerder gehad in de iXklas en toen een doel bedacht: “Ik ondertitel mijn vlogfilmpjes” en: ”Ik bewerk een foto met het greenscreen en een app”. Ugur overlegt komende week met mentor en stagebegeleider.

Communiceren Kritisch denken Probleem oplossen

Max: Ik wil graag fietsen met de fiets en de MakeyMakey en het greenscreen. Je kan dan fietsen met greenscreen, net alsof je een berg op rijdt. Ik weet alleen niet hoe ik dat aan moet zetten. Ik heb pas aan het einde van de dag gevraagd wie mij zou kunnen helpen toen er gevraagd werd of ik mijn doel behaald had. Ik heb Bas gemaild met de vraag of hij mij volgende week wil uitleggen hoe het werkt. En dan wil ik een berg op fietsen, niet echt natuurlijk maar net alsof, wel met een echte fiets. Ik moet wel zelf plannen: wie en waar en hoe en wanneer. Dan haal ik het doel.

Probleem oplossen Zelfregulering

Cody: ik ging al met de trein zelf naar school. De anderen nog niet, zij hebben nu geleerd met de trein te reizen naar het iXperium. Ze moesten een OV-kaart regelen, de route plannen en bedenken hoe laat ze weg moeten om op station Doetinchem te komen. Daar hadden we afgesproken. Voor mij was alleen het laatste stukje nieuw, overstappen op Arnhem Velperpoort naar Arnhem Presikhaaf. En uitchecken bij Arriva en meteen weer inchecken bij NS. Omdat we met z’n drieën  waren, durfden we al na twee keer alleen.

Zelfregulering Logische volgorde in taak en tijd

Twan: Ik kom altijd met de elektrische fiets, de eerste keer heb ik geoefend met mijn vader en de tweede keer zou ik Google Maps aanzetten als ik de weg niet meer zou weten. Dat was helemaal niet nodig. Ik wist het al.

Creatief denken Informatievaardigheden Logische volgorde in taak en tijd

Ghareeb: Ik wil graag Duits leren want ik ga naar Duitsland verhuizen over een jaar. Dan woon ik weer bij mijn familie. Het is moeilijk om een goede site daarvoor te vinden. Ik ben ook bezig met een hoesje voor mijn OV-kaart te maken met de 3Dpen. Dat is moeilijk, nu is het bijvoorbeeld krom getrokken. Ik ga volgende week een föhn proberen, of het weer recht wordt.

Creatief denken ICT basisvaardigheden Probleem oplossen

Ilse: Ik heb een vlog gemaakt over wat ik heb geleerd in de iXklas. Ik vind het leuk om naar de HAN te komen.

Computational Thinking Creatief denken ICT basisvaardigheden

Cagri: Ik wil graag leren programmeren en ik weet ook al veel. Alleen in de iXklas weet niemand daar veel vanaf. Elle gaat iets voor mij zoeken waarbij ik het begin kan leren. Ook komt er misschien nog iemand die er wel veel van weet, daar kan ik dan echt mee praten.

Vandaag kwamen ook studenten langs van de ICA. Zij maken een game waarmee je kan oefenen om zelfstandig met de trein of bus te reizen. Zij wilden hun papieren spel uitproberen met ons. We hebben feedback gegeven. Ook konden we verschillende stijlen bekijken en zeggen welke het mooist was: “We hebben er op gelet dat het niet te kinderachtig eruit gaat zien”. Het zag er mooi uit. En de vragen waren ook duidelijk.

Computational Thinking Probleem oplossen ICT basisvaardigheden

Wij vinden het heel leuk bij de iXklas want we werken bijna niet met papier en pen, maar mogen alles gebruiken van het iXperium, bijvoorbeeld de laptops, de Oculus Rift, ipads, 3Dpen en het greenscreen. Ook is Jolijn er om ons te leren printen met de 3D printer.

Vandaag hebben we geprobeerd om het FabLab te vragen of zij ons willen helpen met een kapotte bak van een methode op school. We willen een nieuwe maken, maar het kan niet geprint worden in het iXperium.

Communiceren Kritisch denken Probleem oplossen

We werken ook vaak met studenten van de pabo, maar nu hebben zij hun eigen lessen. We gaan nog samen een soort feest organiseren.

Samenwerken Creatief denken Sociale en culturele vaardigheden

 

 

Stephan Konings & Itske Tersteeg

 

Tags:
Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*