iXcamp en iXperium Appathon

18-06-2014 door Justine van den Berg

Door Marijke Kral

De iXcamp & iXperium Appathon waren een doorslaand succes! De energie spatte eraf. In de Appathon hebben vier teams van opleiders, leraren, studenten, soms leerlingen, designers / ict-specialisten en betrokkenen van bijvoorbeeld bibliotheek en kunstbedrijf in een heuse ‘appathon’ twee dagen keihard gewerkt aan educatieve apps.

Het heeft fantastische ideeën en producten opgeleverd die tijdens de iXcamp vol trots werden gepresenteerd aan een enthousiaste zaal. Terwijl het publiek zwaar onder de indruk was, gaven de teams aan “we zijn eigenlijk nog net niet zo ver gekomen als we wilden, we wilden het helemaal af hebben”. Het afmaken gaan we dan ook nog organiseren. In de zaal was veel animo hieraan bij te dragen.

Donderdag waren zo’n 100 leraren (po, vo en mbo) opleiders en studenten de hele dag aan de slag in workshops. Met zeer concrete ‘doe-dingen’ als bijvoorbeeld het maken van een kennisclip of een twitterquiz.

Maar ook lieten ze zich verbazen door een robot die instructie geeft en relatief eenvoudig is te programmeren; hebben ze embodied leren ervaren op de Learning Stairs en kregen ze van leerlingen uit het basisonderwijs uitleg en hulp bij het zelf programmeren en maken op de 3d-printer.

Er werd nagedacht en gediscussieerd over de mogelijkheden van de Google Glass (die natuurlijk iedereen ook even op de neus had:  vele ‘selfies’). In een informele sfeer werd er veel genetwerkt en in de ontmoetingen tijdens en tussen de sessies ontstonden mooie ideeën voor verdere samenwerking en kennisdeling.

Dit doen we veel te weinig in het onderwijs en in de lerarenopleidingen. iXperium brengt daarin verandering. Binnenkort presenteren we het nieuwe iXperium Magazine met verslagen van alle workshops en vanuit de teams van de Appathon.

Marijke Kral, lector Leren met ict

ixcamp

Tags:
Geplaatst onder: Algemeen, apps, Workshops | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*