Innoveren? Waarom zou ik!

21-02-2017 door MMH Coolen

Innovatie: bijdragen vanuit eigenaarschap

Wat is innovatie?
Het is een containerbegrip aan het worden, het moderne woord van deze tijd: innovatie. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Bovendien heet iets, per definitie, pas innovatie als het succesvol is: Innovatie is een idee succesvol toepassen in de praktijk.

“Innovatie is net als fietsen: je kunt het stuur draaien, maar als je niet trapt en stilstaat, gaat ‘ie geen kant op. Je moet trappen en in beweging zijn om te kunnen sturen. En dat is ook wat innovatie noodzakelijk maakt.”

Pearls of excellence
Wanneer je het woord uit elkaar trekt dan ontstaan er twee nieuwe woorden: ‘in’ en ‘novatie’. Letterlijk betekent dit: ‘nieuw van binnen’ of ‘van binnen nieuw’.
In elke school zie je leerkrachten die nieuwe werkvormen uitproberen en nieuwe technieken gebruiken. Innovatie en inspiratie krijgen een hoge vlucht als deze ‘pearls of excellence’ zich verbinden en versterken. *Deze pioniers zijn de brandstof voor innovatie van binnenuit.
Laat innovatie een containerbegrip zijn, bovenstaande is wat voor mij het begrip innovatie kadert en waar tevens de uitdaging in zit. Want hoe vertaal je deze energie naar duurzame en degelijke ontwikkelingen die (breed) in de school gedragen én zichtbaar wordt?

Growing pearls of excellence als metafoor
De groeiende parels staan als metafoor voor de mensen in je school, met hun persoonlijke eigenschappen, hun talenten en hun ontwikkelingen.
Wanneer je voor deze vernieuwende leerkrachten de ruimte en de tijd creëert en ze een podium voor expertise geeft, dan kan hun vernieuwing als een olievlek gaan werken. Er ontstaat een broedplaats van eigenaarschap, wat de drive van innovatie is.
‘Intuïtie’, ‘het voelde goed’, ‘ik geloofde erin’: Je innerlijke motivatie is belangrijk. Enthousiasme over het product, het proces of de vernieuwing helpt om de innovatie tot een succes te brengen.

Bottum-up innovatie
Ken ‘jouw’ mensen: Wat beweegt ze, waar liggen hun sterktes en zwaktes, wat zijn hun ambities, in welke fase van hun leven zitten ze en waarom werken ze eigenlijk hier?
De directeur heeft een essentiële rol. Hij is de manager van het proces. Hij creëert en faciliteert. Dat betekent binnen jouw school dat jij de regisseur van het ritme bent: je versnelt als het mogelijk is en vertraagt als het moet. Vertragen om terug naar de bron te kunnen gaan: Waarom doe je de dingen zoals je ze doet?

Designing your thinking
Terug naar de basis is essentieel. De waarom vraag. Doorvragen en gedachten ordenen om tot de kern te komen van waar het echt om draait. Designing your thinking.
– Change thinking
– Change learning
– Change working

Juist die eerste fase is belangrijk, maar we zijn geneigd die eerste stap over te slaan en bij fase 2 of 3 te beginnen wat daardoor duurzame groei in de weg staat.

Wat levert innovatie mijn school op?
Waarom zou ik innoveren? Waarom zou je als leraar of als school tijd en moeite steken in iets nieuws, terwijl datgene wat je doet prima werkt?
Voor mij persoonlijk betekent het dat ik zo optimaal mogelijk recht wil doen aan verschillen tussen kinderen. Inspelen op de nieuwe of veranderende behoeften van de kinderen. De technologische ontwikkeling maakt een nieuwe (door)ontwikkeling mogelijk van ons huidige onderwijs. Dat biedt kansen en zie ik persoonlijk als noodzaak. Daar ligt mijn innovatieve uitdaging.

Dinosaurus-school
Of jij nu verandert of niet, de hele wereld om je heen zal uiteindelijk veranderen. Of je het nu leuk vindt of niet. De grote vraag hierbij is: ben je bereid om een (voor)sprong te nemen in het onbekende. Of ben je een dinosaurus-school die lijdzaam zijn noodlot afwacht…

“Bij een ambitieuze en leergierige cultuur hoort openheid over wat goed gaat en wat nog beter kan. Zet je neer als school, laat zien wat er al gebeurt!”

Perfect Storm 2017 – Utrecht

Geplaatst onder: Algemeen | 2 Reacties

2 responses to “Innoveren? Waarom zou ik!”

  1. Frank Evers schreef:

    Mooie blog Marc! En goed te zien dat je betekenis kunt geven aan wat op The Perfect Storm hebt beleefd.

  2. Lidi Schepers schreef:

    Duidelijk en mooi blog Marc!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*