Ik wil later DJ worden juf

10-03-2017 door Justine van den Berg

De studenten van HAN Pabo werkten met leerlingen in het iXperium. Deze maand een serie blogs van de studenten van Roland Kok, lerarenopleider bij HAN Pabo. Rianne de Weijer ging met haar leerlingen aan de slag in de muziekstudio. 

The Flying Dutch, het eerste festival waarbij de line-up bestaat uit de top 10 beste Nederlandse DJ’s die tussen drie locaties (Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam) vliegen per helikopter. Vorig jaar was de eerste editie en ik had het geluk, als groot muziekliefhebber, om daarbij te zijn. Dit jaar wordt het weer georganiseerd. Je hoort de hele dag door op de radio dat je kaartjes kan winnen en social media staat er vol mee. Je zou denken dat vooral jongeren hiermee bezig zijn. Vergis je niet. Ik heb in meerdere stageklassen gevraagd aan de kinderen wat voor beroep ze willen doen later. Drie keer raden wat het meest wordt genoemd; ‘Ik wil later DJ worden juf.’

Ik heb deze ambitie nooit gehad. Zoals ik al zei ben ik vooral muziekliefhebber, maar een muziektalent heb ik niet. Toch vind ik dat ik me wel moet blijven ontwikkelen op dit gebied. De rede dat ik leerkracht wil worden is niet omdat ik zo graag rekenen en taal geef, maar omdat ik kinderen wil helpen om later het beroep te kunnen kiezen die zij willen doen. Hun dromen werkelijkheid laten worden. En dat begint met een goede basis. Mijn muzieklessen konden wel verbetert worden vond ik. Liedjes zingen en instrumenten leren bespelen is leuk, maar hoe gaaf zou het zijn als ik kinderen al kon leren nummers te remixen of produceren. Heel gaaf.

Een tijdje geleden kreeg ik de kans om dit idee in de praktijk te brengen. Samen met een klasgenoot gingen we naar de nieuwe muziekstudio in het IXperium. Daar stond een computer en een draaitafel klaar. Ik ben totaal niet technisch, had weleens een mixprogramma gezien, maar dat was het ook wel. Uren hebben we in die studio doorgebracht om erachter te komen hoe alles werkte. Uiteindelijk konden we een activiteit ontwerpen voor kinderen van groep 7/8.

De klas kwam op bezoek in het IXperium. De kinderen kwamen met een glinstering in hun ogen binnen. Ze vonden het er heel tof uitzien en waren meteen nieuwsgierig. ‘Gaan we een remix maken? Cool!’ Nog nooit heb ik kinderen met zoveel enthousiasme bezig gezien met muziek. ‘Ik heb thuis ook zo’n programma juf, dus ik kan het al een beetje. Later wordt ik ook DJ. Nog beter dan Hardwell!’ Maar deze kleine Hardwell moest in het begin wel zoeken hoe alles werkte net als alle andere kinderen. Het was best lastig. Ik heb heel wat herrie gehoord die ochtend, maar langzaamaan werd het toch echte muziek.

Oké, ik heb de kinderen in deze korte tijd niet kunnen leren hoe ze nieuwe muziek kunnen produceren. Het hele programma dat wij hebben gebruikt is zelfs nog in ontwikkeling. De muzieklessen gaan er in de toekomst anders uitzien. Dat weet ik zeker. Als ik terug denk aan al die trotse koppies wanneer ze hun eigen stukje muziek terug luisterde, dan weet ik zeker dat over 10 jaar als The Flying Dutch nog steeds wordt georganiseerd, er een aantal van mijn oude leerlingen in die line-up zullen staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*