Ieder kwartier twee nieuwe leerlingen in de Kahoot

08-03-2017 door Justine van den Berg

De studenten van HAN Pabo, werkten met leerlingen in het iXperium. Deze maand een serie blogs van de studenten van Roland Kok, lerarenopleider bij HAN Pabo. Vandaag de blog van Nina Radstaak.

In december heb ik mijn praktijktaak ICT uitgevoerd. Dit deed ik samen met één medestudent. 
Op de pabo hadden wij met onze klas een thema ochtend georganiseerd. Dit was in het thema van de school; De Ruimte. We hadden ons iXperium aangekleed in hetzelfde thema. Ook de studenten hadden hier op ingespeeld door de kledingkeuze af te stemmen en met zilverfolie aan de slag te gaan. Onze klas had zich opgedeeld in tweetallen. Ieder tweetal nam een andere ict-toepassing op zich. Wij speelden het spel Kahoot met de kinderen. De klas van de kinderen was ook opgesplitst in tweetallen. Wij kregen ieder kwartier dus twee nieuwe kinderen waarmee we het spel gingen spelen. 

Kahoot is een interactief spel waarbij op het digibord vragen komen te staan en de kinderen deze moeten beantwoorden op de iPad. Het leuke aan dit spel is dat de kinderen aan het einde direct kunnen zien of zij de vraag goed beantwoord hadden of niet. Ook ging het er om wie dan het snelst gedrukt had. Voor veel kinderen was dat laatste punt nog wat onwennig, vooral voor de kinderen uit groep drie. Ze vonden het vreemd dat ze minder punten kregen, terwijl ze de vraag toch goed hadden beantwoord. Gelukkig was dit alleen in het begin van de activiteit zo en naarmate ze meerdere vragen beantwoordden, zagen ze ook wel dat de ander dan net wat sneller geweest was.

Wij konden vooraf het begin niveau van de kinderen moeilijk bepalen. We zijn toen maar van een gemiddelde groep 3 en 4 uitgegaan en hebben filmpjes gezocht op dit niveau. Deze filmpjes lieten we zien voordat er een vraag gesteld werd. Zo wisten we zeker dat de kinderen ook daadwerkelijk antwoorden konden geven op de vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*