Ieder kind een uitvinder…… maakonderwijs in het iXperium

12-04-2016 door Annelies Wiggers

PROTOTYPE………

Op de eerste woensdagmiddag in april zijn we in de iXspace van het iXperium in Arnhem.

Wereldwijd staan makereducation en de makersmovement in de spotlight. Wetenschap & Technologie en creatief leren. Centraal staat de vraag: “Hoe kan Nederland de volgende generatie ingenieurs, informatici en ondernemers inspireren en in staat stellen om de top-Makers van de toekomst te worden en wat betekent dit voor ons onderwijs?”

In het pop-up maakatelier, de iXspace, gaan we zelf aan de slag als makers van de toekomst en verkennen we de pedagogische en didactische principes van het maakonderwijs. Hierbij worden we begeleid door verschillende deskundigen op het gebied van Maker Education in het basisonderwijs.

Emer Beamer (bekend van @designathon) neemt ons mee in de wereld van het maken. Wat kinderen daarin aanspreekt; wat werkt en wat niet. En Albien Hendriks, pabodocent , geeft een toelichting op ontwerpend en onderzoekend leren.
Dan mogen we zelf aan de slag!
Het thema is mode waar beweging in zit. Hoe kan het ook anders in Arnhem Modestad!

In een heerlijke ruimte met spullen mogen we los. Groepjes vormen met verschillende mensen: ontwerpers, doeners, kat-uit-de-boom-kijkers en het type ik-wil-dat-eens-proberen.

De tijd vliegt voorbij (want zo gaat dat als je met iets leuks bezig bent) en het woord “prototype” blijkt goed te vallen. Dat woord is zo fijn omdat daarmee ontwikkeling wordt bedoeld. Je bent met iets bezig, je hebt een idee, maar of het werkt weet je nog niet. Er is goed en zeker geen fout. Want fout is een ontdekking over hoe het nog beter kan. Dat geeft ruimte. Dat is wat we voelen deze middag. Je mag doen en ontdekken en samen creëren.

En dat blijkt als we de resultaten mogen presenteren aan elkaar! De Google Glove (een handschoen met verschillende functionaliteiten), Sneakie Snake (een slang – gemaakt van een stropdas, die o.a. aangeeft wanneer het tijd is om buiten te spelen), Sweatie Shirt (een oplossing voor zwetende pre-pubers), de Moving Belt (die meer bewegen bevordert) en IT Socks (een gat in markt voor verweesde sokken, een probleem dat we allemaal kennen).

We kijken samen terug naar het maakproces en hoe het komt dat we zo enthousiast zijn geworden!

Een middag vol prototypes, ontwerpen, ladingen lampjes en batterijtjes, een aantal niet meewerkende naaimachines (en dan toch een oplossing vinden), samenwerken, samen leren en samen maken.

Ik zag leerkrachten op “AAN” staan! Maken is rommelen, ontdekken, onderzoeken, weten, leren kennen, plezier, gedrevenheid, ruimte hebben en nog veel meer! Laten we kinderen ook AAN zetten/laten staan!

 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*