ict-rijk onderwijs met rekenen en taal bij de iXpiratiemiddag

02-04-2014 door Justine van den Berg

Ruim 75 leraren uit het primair onderwijs zijn vanmiddag in het iXerium voor de iXpiratiemiddag. In verschillende hands-on workshops maken de leraren en lerarenopleiders kennis met vier verschillende apps op het gebied van rekenen en taal.

Taalzee
De webapps taalzee en rekentuin bieden leraren en leerlingen een oefenprogramma dat naast iedere lesmehtode gebruikt kan worden. Leerlingen kunnen met hetzelfde account zowel met taalzee als met rekentuin werken. Leerlingen kunnen het programma op computer of op een tablet gebruiken, zowel op school als thuis.

Leraar Monique Lubbers van De Paasbergschool verzorgt de workshop Taalzee. Zij werkt met haar klas met het oefenprogramma en is heel enthousiast. Allereerst vinden de leerlingen het leuk om met taalzee te werken. En .. taalzee kijkt zichzelf na. „ohhhh” klinkt het uit de groep, „dat is fijn”.

In taalzee kunnen leerlingen zelfstandig oefenen met 21 verschillende taalspellen. Ze krijgen direct feedback of ze de opdracht goed hebben gedaan. De leraar kan in de app zien hoe de leerlingen het doen: Monique krijgt in een plaatje een algemeen beeld hoe de klas presteert. Daarnaast ziet ze per leerlingen hoe de leerling zicht ontwikkelt, waar het goed gaat en waar niet. De leraar kan specifieke opdrachten voor een leerling klaar zetten.

Doordat taalzee de opdrachten direct controleert scheelt dit de leraar veel nakijkwerk. De app is een vervanging van de werkbladen. Het scheelt dus ook veel tijd die leraren normaal nodig hebben om de juiste werkbladen per leerlingen bij elkaar te zoeken en klaar te maken.

De ervaring op de Paasbergschool is dat leerlingen meer oefenen. Ze vinden het leuk om aan de met taalzee aan de slag te gaan. Het game-element geeft extra motivatie. Leerlingen kunnen door veel opdrachten te doen punten halen. Met deze punten (geldstukken in een schatkist) kunnen ze bijvoorbeeld hun werkblad pimpen met bijvoorbeeld diamanten of ze kunnen bonusspellen spelen.

Binnenkort schrijft Monique een uitgebreidere blog over haar ervaringen met taalzee.

Rekentuin
Marlijn Bouwman van Oefenweb presenteert Rekentuin. Zij geeft vooral uitleg over de ontwikkeling en de toepassing van de app. Oefenweb is een spin-off bedrijf van de Universiteit van Amsterdam. Uit de folder: „In de applicaties van Oefenweb worden door spelen (game) van educatieve spellen vaardigheden geoefend (train). Op basis van registreerde antwoorden (track) worden inzichtelijke resultatenreapportages geboden met handvatten voor instructie (teach). Oefenweb biedt een adaptief systeem. Na elke opgave wordt het niveau van de oefenstof aangepast. Hierdoor oefent ieder kind op zijn eigen niveau. Dit maakt het leerproces leuker, efficiënter en effectiever”.

In rekentuin zien leerlingen in hun werkblad een veld met planten. Bij sommige planten staat een gieter, deze staat symbool voor een opdracht. Als je de opdracht doet krijgt de plant water en kan jouw tuin zich ontwikkelen. Doe je een tijdje geen opdrachten dan verwelken de bloemen weer. Daarnaast krijgen leerlingen een beloning voor hun inzet. De beloning is dus niet verbonden aan alleen maar goede scores maar aan de inzet van de leerling. Met de bonuspunten kunnen leerlingen hun werkblad pimpen of ze kunnen bonusspellen spelen.

De leraar ziet zowel op klasniveau als op leerling niveau hoe de ontwikkeling van de leerlingling verloopt. De scores van de leerlingen geven inzicht hoe vaak een leerling oefent, wat voor fouten een leerling maakt (draait de leerling bijvoorbeeld getallen om of maakt hij steeds dezelfde soort fout). Rekentuin laat de leraar ook zien hoe de score van de leerling zich verhoudt tot het landelijke gemiddelde. Doordat alle data van alle scholen in dezelfde database komen kunnen onderzoekers van Universiteit van Amsterdam deze data weer analyseren. Binnenkort publiceren we op deze blog meer informatie over het promotieonderzoek wat aan Oefenweb is verbonden.

De apps vervangen nadrukkelijk niet de leraar. Taalzee en rekentuin zijn oefenprogramma’s. De leraar geeft de instructie, houdt de prestaties van leerlingen in de gaten, geeft extra uitleg waar nodig en zet opdrachten klaar voor leerlingen. Een leerling gaf hier op een mooi aanvulling „de batterij van tablet is wel eens leeg, maar die van de juf nooit”. En zo is het :-).

Kijk voor meer informatie op www.oefenweb.nl / www.taalzee.nl / www.rekentuin.nl

De eerste reacties van de deelnemers over de iXpiratiemiddag zijn enthousiast. Organisator en Pabo-docent Maarten Hennekes is zeer tevreden met het hoge aantal deelnemers. De deelnemers zijn nu nog druk bezig met workshop 3 en 4. De blog van Frank Thuss over Math en Snappit volgt later deze week.

 

 

 

Geplaatst onder: iXpiratiemiddagen | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*