ICT in de klas; voor en door leerkrachten.

13-04-2017 door Justine van den Berg

Blog door Sjaak Jansen

Tijdens de  iXpiratiemiddag woensdag 5 april  die deze keer in het teken stond van ICT in de klas; voor en door leerkrachten konden leraren , directieleden van het basisonderwijs, studenten en docenten  van HAN Pabo zich in het iXperium laten inspireren.

Er waren uitermate interessante workshops en lezingen met voorbeelden van concrete ideeën voor het toepassen van ICT in het onderwijs. Hiermee zet het iXperium scholen in beweging om een ict rijke leeromgeving te creëren wat recht doet aan verschillen tussen leerlingen.  Juist omdat we samen willen werken en kennis willen delen lieten scholen deze keer zelf zien wat ze al hebben bereikt en waar ze trots op zijn. Deze succesverhalen met voorbeelden van “good practices”  waren voor de bezoekers een impuls om ict rijke veranderingsprocessen binnen hun school vorm te gaan geven.  Binnen de workshop sessies ontstonden hartverwarmende discussies, waarbij echt sprake was van leren door en van elkaar. Men kreeg een positieve flow van  voorbeelden als;

Pieter de Jong school:    Samen ‘ICT Wijzer’
Leerkrachten, studenten, de kenniskring en mediamentor werken intensief samen om ict planmatig te integreren bij het WO onderwijs met als onderlegger “digitale geletterdheid” , zodat kinderen kritisch, zelfstandig, experimenterend en werkend aan leervragen kunnen handelen in een digitale omgeving.

Invallersgroep CLC:  ‘MEER’
Invallers met de specialisatie van Maak Onderwijs laten leerlingen met  MEER (Met Een Eigen Repertoire) in aanraking komen met wetenschap en technologie via een zgn. Designathon.

De Anne Frankschool: Talentenateliers
Kinderen ontwikkelen, rekening houdend met de 21ste century skills, hun talenten tijdens  het werken in verschillende ateliers  waaronder Stopmotion, werken met het Green Screen, programmeren, maar ook op creatief en sportief gebied.

De Onderwijsspecialisten: Het Verbeterbord
Op Het Prisma wordt gewerkt aan de implementatie van Prowise Presenter. We kregen een inkijk in deze ontwikkelingen waarbij de nadruk gelegd werd op het succesvolle gebruik van het Verbeterbord.

De Bernulphusschool: ICT rijk in de praktijk
Snappet, Flip the classroom, werken aan de 21st century skills, digitaal differentiëren, leren programmeren, de leerling digitaal ondersteunen … maar ook: digitale dossiers, digitale portfolio’s, etc. De praktische oplossingen om kinderen voor te bereiden voor de toekomst zijn meestal wel bekend. Maar wat moet er in een basisschool daadwerkelijk gebeuren om het allemaal mogelijk te maken?

Wederom een waardevolle maar ook sfeervolle bijeenkomst die je een volgende keer zeker niet mag missen.

Sjaak Janssen
Media Mentor Eductie iXperium Arnhem

Tags:
Geplaatst onder: ixperium Arnhem | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*