Hoe ziet VR en AR er uit in onderwijs?

16-01-2018 door Justine van den Berg

De meeste mensen zijn enthousiast bij hun eerste ervaring van virtual of augmented reality. De vraag is wat kunnen we er mee in onderwijs. De Open Universiteit doet hier onderzoek naar. Ze onderzochten hoe je astronauten kunt trainen, hoe AR kan ondersteunen bij het onderhoud van vliegtuigen en medisch onderzoek van de halsslagader.

In het project WEKIT test de universiteit een headset in combinatie met een EEG-scanner die zowel hersenactiviteit meet als lichaamsbeweging en hartslag. Ze maken een combinatie van beeld en geluid met meting van lichaamsacties en reacties.

 

Het zijn nu nog medische experts en astronauten die deze techniek gebruiken maar wie weet hoe snel deze techniek gaat. Virtuele handen vertellen je bijvoorbeeld wat je moet doen. Ze wijzen aan welke schroef je vast of los moet draaien. Maar iemand kan bijvoorbeeld na een reparatie/opratie ook een opmerking achterlaten in de virtuele omgeving. Bij een volgende inspectie kun je daar rekening mee houden. Zouden leerlingen zo kunnen leren schrijven? Leren ze biologie zo beter met een AR-bril in het bos? Of kun je dit inzetten als je leerlingen leert lassen of metselen? Werkt het ook bij de scheikundeles op het vwo? Wie weet welke mogelijkheden dit gaat bieden. Het lijkt me zeker handig als je recht wilt doen aan verschillen tussen leerlingen. Virtueel heb je je eigen persoonlijke trainer … of meester of juf.

Naast deze toepassingen onderzoekt de Open Universiteit bijvoorbeeld ook presentatietechnieken. Hoe beweeg je, maak je oogcontact met je publiek, hoe hard praat je, is er verschil in volume, gebruik je pauzes etc. De virtuele trainer observeert, analyseert en geeft advies.

De mensen die bij de eerste onderzoeken waren betrokken reageerden positief. Ze gebruikten de techniek met plezier en keken er naar uit om er mee te gaan werken. De techniek is intuïtief en makkelijk om aan te leren. Ze voelden zich gesteund maar niet afhankelijk van de techniek. De gebruikers zagen wel mogelijke knelpunten met integratie van systemen en afhankelijkheid van leveranciers. Privacy en veiligheid vonden ze geen probleem. Ze verwachten hogere productiviteit, meer precisie in het werk en een betere feedback over taakafronding en overdracht van informatie.

Op de site van de OU vind je alle informatie over dit onderzoeksproject.

 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*