Jouw leerlingen en personal branding (online)

05-10-2015 door Ilja van Bree

Tijdens het Smartlearning event op 24 september j.l. hebben we o.a. de workshop Smart People verzorgd.

In deze workshop was de kernvraag aan de deelnemende docenten: wat ga jij doen om ervoor te zorgen dat jouw scholieren mediabewust raken en als persoon positief vindbaar zijn in Google? Doel van de workshop was om binnen 2 uur een miniles op de plank te hebben liggen die de docenten bij wijze van spreken de dag erna zelf konden verzorgen.

Medialisering van de samenleving
Het tijdperk van technologische ontwikkelingen waarin we al een aantal jaren leven heeft ervoor gezorgd dat ons (communicatie) gedrag aanzienlijk is veranderd. Als actief publiek bepalen we steeds meer zelf wanneer, waar en hoe we informatie verzamelen.

Als consument hebben we daardoor ook steeds meer ‘macht’ in de communicatie, bijvoorbeeld naar bedrijven en instellingen. Als we een klacht hebben Twitteren we dat gewoon. Als we vragen hebben stellen we ze op de Facebookpagina’s van bedrijven en instellingen. We weten dat we dan sneller antwoord krijgen dan wanneer we bellen of mailen.

Van alles wat we tegenkomen maken we foto’s die we delen op Instagram, Flickr en allerlei andere sociale media platforms. Als de wifi in de trein slecht is zijn we geïrriteerd. Bellen vinden we eigenlijk ook maar gedoe. We chatten liever want dat is gemakkelijker. Het lijkt erop dat we zo gewend zijn geraakt aan de mogelijkheden van onze smartphones en een goed internetbereik dat we bijna niet meer zonder kunnen. We verwachten ook dat bedrijven en instellingen snel reageren als we een vraag of klacht hebben die we via sociale media met hen delen.

Wat veel mensen vergeten is dat iedereen mee kan kijken met alle berichten, foto’s en video’s die we delen. Tenminste, als je geen idee hebt hoe het zit met privacy-instellingen. Of als je eigenlijk niet goed weet hoe een app of tool werkt. Daarom is het van belang dat we bewust zijn van wat deze medialisering van onze maatschappij betekent, wat de kansen en gevaren zijn en hoe alles werkt.

Voor scholen is deze bewustwording net zo belangrijk. Scholieren WhatsAppen de hele dag, delen de gekste foto’s op Instagram en Snap-chatten erop los. Want dat is leuk. Maar begrijpen scholieren waar ze mee bezig zijn? Weten ze wat er gebeurt met al die content die ze klakkeloos delen? En wat als de scholieren een maatschappelijke stage gaan lopen? Reken maar dat bedrijven en instellingen deze scholieren eerst Googlen voordat ze op kennismakingsgesprek komen.

Workshop deel 1: medialisering van onze samenleving
Als eerste schetste ik welke veranderingen in de communicatie(wetenschap) vanaf eind 19e eeuw hebben plaatsgevonden tot aan het ontstaan van de medialisering van onze huidige maatschappij. Met deze medialisering lijkt het erop dat onze maatschappij zich veranderd tot netwerksamenleving.

Workshop deel 2: wie ben jij online?
Personal branding is een veelgebruikte term. Het betekent is feite: het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je zien wie je bent en waar je voor staat.

Om de term personal branding duidelijk te maken werd de deelnemers een aantal logo’s van bekende en grote bedrijven getoond. Vervolgens kregen zij de vraag wat het eerste is wat in hen opkomt bij het zien van deze logo’s. Bekende producten? Een positief of negatief gevoel? Na een aantal logo’s getoond te hebben werd de vertaling van branding naar personal branding gemaakt en dan specifiek online. Bij personen hebben we ook een beeld, een gevoel. Als personen op een negatieve wijze online vindbaar zijn, kan dit consequenties hebben voor bijvoorbeeld sollicitaties.

Workshop deel 3: online monitoren
Om vragen en klachten te kunnen behandelen, monitort de HAN – net zoals alle grote bedrijven en instellingen – bewegingen op sociale media. Via zoekopdrachten met specifieke zoekwoorden proberen we content te vangen om vervolgens met personen in dialoog te gaan als er een vraag of klacht is. Met het monitoren kunnen we ook personen helpen die bijvoorbeeld de weg niet weten naar de HAN en dat twitteren. Of personen die informatie zoeken over een opleiding en dat op Facebook aan de HAN vragen. Het monitoren vinden we als HAN erg belangrijk om iedereen te helpen of om klachten af te handelen.

In de workhop hebben we met de deelnemers een Hootsuite-account aangemaakt. Hootsuite is een gratis online tool waarmee je naar specifieke zoekwoorden kunt zoeken op sociale media platforms. Na wat oefenen met zoekwoorden in de tool konden de meesten ermee uit de voeten.

Workshop deel 4: Google je collega
Na het instellen van de Hootsuite accounts, ging elke docent een andere docent in dezelfde ruimte Googlen. Dit moest een docent zijn die de docent niet kende. De vraag was: probeer zoveel mogelijk informatie te vinden op internet van deze docent: waar woont hij? Waar werkt hij? Welke foto’s kom je tegen? Welke video’s? Op welke sociale media platforms is deze docent aanwezig? Wat kun je zien in deze platforms? Kortom, zo véél mogelijk. Na ruim een half uur zoeken hadden de docenten vaak verrassende informatie gevonden over elkaar. De docenten werden geconfronteerd met alle informatie die over hen zichtbaar was. Gelukkig kwam er geen vervelende informatie uit.

Workshop deel 5: maak een miniles
De eerder genoemde praktische activiteiten werden uitgebreid besproken met elkaar waarbij veel informatie boven tafel kwam die we konden gebruiken bij het beantwoorden van de eerder gestelde vraag: Hoe ga jij als docent ervoor zorgen dat je leerlingen positief online vindbaar zijn? Als één groep gingen we brainstormen om praktische ideeën te benoemen die de docenten konden uitvoeren met hun leerlingen. Allemaal met het doel om scholieren bewust te maken van de medialisering en wat dit voor hen betekent.

Workshopleider: @iljaonline (docent iXperium Academy)

Tags:
Geplaatst onder: Social media | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*