Haal gaming de klas in met Classcraft!

18-09-2015 door Frank Thuss

Wat gebeurt er als je een les als een soort game laat verlopen? Welk effect heeft dit op studenten? De tweedegraads lerarenopleiding Natuurkunde van de HAN experimenteert sinds kort tijdens een aantal lessen met de game Classcraft. Ik sprak met lerarenopleider Paul Doorschot en tweedejaars ILS Natuurkunde student Melvin Pampiermole over hun ervaringen.

Als je de naam en de fantasy-achtige karakters van Classcraft voor het eerst ziet ben je al snel geneigd te denken dat deze game een soort educatieve variant is van de bekende on-line game World of Warcraft (WoW). Niets is minder waar: daar waar je bij WoW al snel uren achter een PC zit om je bewegen door een online virtuele wereld, speelt Classcraft zich vooral offline af, in de echte wereld van het klaslokaal. Een les met Classcraft verloopt eigenlijk als een gewone les; als de leerling iets goeds doet in de les verdient hij daar ‘experience points’ mee; daarmee kan hij dan weer extra dingen doen, zoals eten in de klas, of 10 minuten een spelletje spelen. De klas is ingedeeld in teams, waarbij de teamleden afhankelijk zijn van elkaar. Als de leerling iets slechts doet, zoals te laat komen, of geen huiswerk maken, dan verliest hij ‘health points’; als deze op 0 komen ga je ‘dood’ in het spel en benadeel je meteen je eigen teamleden, want die krijgen ook punten in mindering. Studenten hebben in Classcraft een eigen ‘avatar’ met eigen vaardigheden en eigenschappen, iets dat wel weer wat lijkt op WoW. Paul vertelt: ‘De online versie van Classcraft is vooral een dashboard waarin de studenten hun scores zien. Die zet ik aan het begin van de les op de beamer, zodat iedereen kan zien hoe zijn of haar status is en kan reageren op acties’.

Melvin Pampiermolen en Paul Doorschot

Melvin Pampiermole en Paul Doorschot

Maar wat levert het spelen van Classcraft nu eigenlijk op? ‘Een medestudent kwam eerst altijd te laat, maar krijgt nu in de game health- strafpunten’, vertelt Melvin. ‘Dat verstoorde het team. Hij komt nu niet meer te laat, waardoor het teamgevoel is verbeterd. Het werkt motiverend,  hij maakt ook meer zijn huiswerk.’ Paul: ‘Wanneer een klas iets goeds gedaan heeft kun je ook beloningen uitdelen, zoals extra minuten op een diagnostische toets. En er zitten ook ludiekere elementen in de game, zoals de Gebeurtenis van de Dag. Een willekeurige actie wordt dan door de game uitgedeeld, zoals ‘iedere genezer mag iets drinken’, of ‘de docent moet een liedje zingen’, of ‘de docent moet de hele dag als kapitein worden aangesproken. De Gebeurtenis van de Dag is eigenlijk bedoeld als aandachtsrichter waarmee je standaard je les begint zodra iedereen zijn spullen klaar heeft en stil is. De studenten tekenen het Heldenverdrag aan het begin van het spel, dat betekent dat iedereen zich houdt aan de acties die uit het spel komen. In de praktijk lijken de meeste studenten zich hier aan te houden.’

Als aankomende leraar ligt het voor de hand dat Melvin zelf ook experimenteert met Classcraft tijdens zijn stages. ‘Op stage wordt het lastig om dit door te voeren. Het is bijvoorbeeld handig als de klas een ipad of mobieltje kan gebruiken, maar het kan in principe zonder. Verder heb je een klas nodig die hier voor open staat, en misschien wel competitief is ingesteld. Lessen met Classcraft kunnen dan meer samenhang opleveren in de klas; de leerlingen bestuderen hun stof regelmatiger, in plaats van twee dagen voor de toets. Maar ik ben wel kritisch, ik kijk steeds met de bril van hoe ik dit zelf zou toepassen als docent. Je moet met je tijd mee als docent. Kritische studenten zijn er ook, die zeggen dat dit spel een externe motivator is en afleidt van de vakinhoud, vooral als je intern gemotiveerd bent voor het vak. Daarnaast zijn er studenten en leerlingen die gewoon niet van games houden. Dat is lastig, want als je beurten uitdeelt via het spel kan het zijn dat niet iedere leerling mee doet.’

Hebben Melvin en Paul nog tips voor leraren die aan de slag willen met Classcraft? Melvin: ‘Zoek eerst uit wat je allemaal met de game kunt en wilt, probeer dit niet meteen over een maand in te voeren in je onderwijs. Maak bijvoorbeeld een testgame aan, en stem experimenten af met je klas. Laat de karakters daarnaast een kracht kiezen waar ze anderen mee kunnen helpen, anders is het moeilijk om experience points te verdienen. En pas de ‘straffen’ op een goede manier aan die past bij de klas.’ Paul: ‘tegen de collega’s van het ILS zeg ik: doen, vooral als je warm van wordt, want het is makkelijk om dit op de lerarenopleiding te spelen. De drempels op een middelbare school zijn in die zin hoger. Ik vind wel dat je het niet bij ieder vak zou moeten gebruiken, het spel moet een knipoog blijven en geen gewoonte worden.’

Classcraft is gratis te gebruiken, maar kent wel betaalde uitbreidingen.  De game zelf heeft veel ingebouwde tutorials , en er is een actieve community van docenten waar je om hulp kunt vragen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*