Gepersonaliseerd onderwijs op basis van big data?

13-02-2014 door Justine van den Berg

Vanmiddag verzorgde Lectric een online Trendsfactory Kick-off event. Ik volgde online de presentatie van Alexander Klöpping over hoe data en disruptie ons leven veranderen. Alexander schetste een toekomst waarin ons gedrag invloed heeft op hoe apparaten om ons heen zich gedragen en andersom, apparaten beïnvloeden ons gedrag. Waar je moet je dan aan denken? In deze blog een paar voorbeelden. En vooral ook de vraag hoe dit het onderwijs zou kunnen beïnvloeden, positief en negatief.

Hoe beïnvloeden data ons leven? Er is bijvoorbeeld een app die diensten levert waarbij je een auto kunt huren, je haalt de auto op en levert die weer in op een plek die jij kiest. Je opent de auto met je pasje, er komt geen mens meer in beeld als verhuurder. Greenwheels werkt overigens ook al zo, je kunt met je ov-pas een auto huren, heel handig. Maar deze app—verhuur-dienst ziet ook hoe je rijdt. Als je zuinig rijdt zie je in je navigatiescherm een bos met eekhoorns en vogels. Maar als je niet zuinig rijdt krijg je een dunnere boom te zien, zonder beestjes, en uiteindelijk een desolaat landschap. En rijd je roekeloos kan de auto je zelfs een waarschuwing geven of besluiten dat jij geen auto meer mag huren. De meetdata van jouw gedrag bepalen dus of jij die auto kunt huren, mischien wat je betaalt en geeft je ook feedback op je rijgedrag. Ze hopen natuurlijk dat je jouw gedrag kunnen beinvloeden, dat je zuiniger en verantwoorder gaat rijden.

In China kunnen passagiers een taxi beoordelen (netjes, op tijd, goede prijs etc) maar taxichauffeurs kunnen ook de passagiers beoordelen (netjes of juist dronken, taxi vernield oid). Uiteindelijk is het interessant als je de 5-sterren passagiers kunt koppelen aan de 5-sterren chauffeurs en de 1-ster passagiers aan de 1-ster chauffeurs. Iedereen blij.

Online winkels en productenten kunnen steeds meer aflezen uit ons online gedrag. En op basis van ons gedrag kunnen ze ons aanbiedingen doen. Of ons bijvoorbeeld een hogere prijs bereken omdat ze denken dat we toch wel betalen. Wij krijgen al lang niet meer dezelfde resultaten in google als we iets zoeken. Mijn eerdere zoekgedrag in google bepaalt de resultaten die ik vind. En google weet waarschijnlijk ook op basis van mijn online activiteiten of ik een man of een vrouw ben, hoe oud ik ben, waar ik woon etc. En als je een beetje actief bent op sociale media weet google sowieso alles wat wij delen – interesses, locatie, vrienden, opleiding, werkt etcetera.

Handig en leuk
In de dichtbije toekomst is het waarschijnlijk zo dat als je een vliegticket hebt geboekt, dat je telefoon ziet hoe laat je weg wilt rijden naar het vliegveld maar hij ziet ook dat er een file staat. Dus krijg je een bericht dat je iets eerder moet vertrekken dan je had gepland. Verder vertelt hij zodra je in de buurt van Schiphol komt waar je moet zijn, of je vliegtuig vertraging heeft en dat je bij de Starbucks een gratis donut bij je favoriete koffie krijgt. Als je landt op de plek van bestemming krijg je meteen tips voor een hotel, leuke restaurants die bij jou passen, winkels die jouw favoriete merk schoenen verkopen of bijvoorbeeld evenementen die jij leuk vindt.

Of eng en bedreigend?
Het klinkt allemaal spannend, fascinerend en eng tegelijk. Wat weet iedereen van je en wat gaat iederen met al die data doen? Wanneer hebben we hier voordeel van (makkelijk, leuk, gezellig) en wanneer hebben we er nadeel van (worden we buitengesloten, krijgen we duurdere diensten)? Daar zullen we de komende jaren met elkaar over in gesprek blijven schat ik zo in.

Gepersonaliseerd onderwijs
Aan het eind van de presentatie kwam er een vraag welke invloed deze ontwikkelingen hebben op het onderwijs. Als je bedenkt dat het delen van data en vooral ook het gebruik van deze data normaler wordt dan is het eigenlijk wel raar dat alle kinderen leren met dezelfde middelen (ieder gebruikt hetzelfde boek). Het is niet ondenkbaar dat kinderen over een paar jaar allemaal hun eigen gepersonaliseerde leermiddelen hebben op basis van hun prestatie en misschien ook wel interesses. Ik denk dan meteen door. Als je van muziek houdt wordt wiskunde misschien wel leuker als de case over muziekinstrumenten gaat, of als goede antwoorden worden beloond met een muzieknummer wat jij leuk vindt. En als je van sport houdt wordt geschiedenis misschien wel boeiender als je ook informatie krijgt over sportprestaties in een andere tijd.

Recht doen aan verschillen
Bij Faculteit Educatie van de HAN is recht doen aan verschillen een belangrijk thema. Hoe kunnen we goed onderwijs geven aan verschillende leerlingen met verschillende wensen en behoeften. En hoe kan ict daar bij helpen? De inzet van data die Alexander Klöpping schetste in zijn presentatie waarbij data ons wereldbeeld letterlijk veranderen kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op het onderwijs. Kinderen krijgen opdrachten op basis van data die ze zelf hebben veroorzaakt. Als je een opdracht goed doet ga je door naar een volgend niveau. Maak je steeds dezelfde fout dan krijgt je leraar een bericht dat je extra hulp nodig hebt. Dat klinkt nog niet eng. Ouders kunnen een google analytics maken van de prestaties van hun kind. Prachtige techniek, fascinerend en doodeng tegelijk

Je kunt er enorm over doemdenken. Als je zoveel data hebt kun je ook zien welke leerlingen het minder goed doen, welke klassen het minder goed doen. Kan dan ook een leraar worden ontslagen op basis van deze big data? Worden straks kinderen geweigerd in een vervolgopleiding om vroegere data? En hoe lang blijven die data dan gelden?? Vooral dat laatst vind ik zelf nog wel spannend. Hoe vroeg word je in een hokje gezet? En hoe komt je daar dan ook weer uit?

Veel kansen, verstandig omgaan met bedreigingen
Maar ik zie toch ook veel voordelen. Ik vind het zelf nog niet zo heel erg dat google mij resultaten geeft die ik zoek, als ik me er maar van bewust ben. Dat ik tips krijg over dingen die ik ook echt leuk vindt. Dat ik aanbiedingen krijg die bij mij passen. En het lijkt mij ook geweldig als onderwijs meer recht kan doen aan individuele behoeften en wensen van leerlingen. Als big data onderwijs boeiender kan maken, beter passend bij de leerling, dat klinkt voor mij helemaal goed. We moeten er wel samen bijblijven welke data we willen bewaren en hoe we data willen gebruiken.

Data en disruptie blijven een interessant thema, hier gaan we het vast en zeker nog vaker over hebben. Ik ben benieuwd welke kansen en bedreigingen jullie zien voor het onderwijs. Alexander bedankt voor de boeiende presentatie. Wil je meer lezen van Alexander volg he dan bijvoorbeeld op twitter @Aleanxernl.

Geplaatst onder: Algemeen, Social media | 1 Reactie

Eén reactie op “Gepersonaliseerd onderwijs op basis van big data?”

  1. jan schreef:

    wat interessant zeg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*