Ganzenbord over het menselijk lichaam

04-03-2017 door Justine van den Berg

De studenten van HAN Pabo, werkten met leerlingen in het iXperium. Deze maand een serie blogs van de studenten van Roland Kok, lerarenopleider bij HAN Pabo. Vandaag de blog van Daniel Hendriks. 

Mijn naam is Daniek Hendriks en derdejaars student bij HAN Pabo. Hoe mooi is het dat ik de mogelijkheid heb gekregen de kinderen op een manier, die past in het huidige tijdperk, in aanraking te laten komen met het menselijk lichaam via het digitale spel ganzenbord.

Enthousiasme nam de overhand, duidelijk merkbaar aan opmerkingen van de kinderen. Opmerkingen zoals: ‘’Yeahh we werken vandaag niet aan school’’ of ‘’dit is veel leuker dan het normale schoolwerk’’. De kinderen zijn nietsvermoedend, denkend dat ze niet aan het leren zijn. Hoogswaarschijnlijk leerzamer als leren en lezen van een biologieverhaal in de schoolbanken. Opvallend tijdens de evaluatie dat veel geleerde aspecten van onze activiteit terugkwamen. Zoals: ‘’wauw een mens heeft 250 botten’’ of ‘’nooit geweten dat een spaakbeen in je arm zit’’ of ‘’hoe bestaat het dat je 50 spieren in je gezicht hebt’’. Geweldig om deze opmerkingen in verhouding tot elkaar te bekijken. Hieruit blijkt dat de ICT toepassing het leeraspect ondersteunt en het plezier verhoogd! Het schoolse leren wordt op deze manier verpakt en weggezet als ontdekkend en onderzoekend leren. Naar mijn idee onmisbaar in onze huidge samenleving, kortom een geslaagde activiteit waarbij leren centraal staat zonder dat de kids het zich realiseren. Dat is toch uiteindelijk wat we willen bereiken met ons onderwijs ?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*