Games en geflipte klas in de aardrijkskundeles

22-01-2014 door Justine van den Berg

De 3e-jaars studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde organiseerden een mini-conferentie rondom de inzet van ict-middelen in de aardrijkskundeles on het voortgezet onderwijs. Per groep werkten ze een thema uit, gaven de les aan hun leerlingen en evalueerden de les. Tijdens de mini-conferentie ict in het voortgezet onderwijs presenteerden de studenten de projecten aan medestudenten en lerarenopleiders.

Marijke Kral, lector van het iXperium / Centre of Expertise Leren met ict opende de mini-conferentie. Zij presenteerde trends in onderwijs en ict en schetste de lerarenopleiding van morgen. Scholen verwachten veel van toekomstige leraren. Zij moeten in hun lessen handig en verstandig omgaan met ict. Zij moeten ook verschillende digitale middelen zelf kunnen maken en inzetten in hun les. En de leerlingen moeten daar voordeel van hebben. Bijvoorbeeld omdat ze met behulp van een ict-toepassing makkelijke kunnen leren, of omdat verschillende leerlingen met verschillende media op hun eigen manier kunnen leren, of omdat de les er bijvoorbeeld leuker en boeiender van wordt.

20140122-224312.jpg

De wereld leren kennen via facebook
In de conferentie kwamen bijzondere projecten voorbij. Een student maakte op facebook een account aan van een reiziger, leerlingen konden via dit account de reisverhalen volgen en leerden zo van alles over Zuid Amerika. De reiziger plaatste foto’s, films en verhalen over de gebieden waar hij doorheen reisde.

Verrassen, binden en boeien met vimeo, prezi of twitter
Een andere groep studenten verdiepte zich in digital storytelling. De mooiste verhalen kwamen voorbij. Door de les te geven vanuit het perspectief van een (fictief) persoon kun je leerlingen directer betrekken bij dat wat je wilt vertellen. De studenten namen in hun lessen niet alleen personen als verteller van hun verhaal. De leerlingen vroegen zich wel af wie hen een verhaal vertelde. De verteller was zelf klein maar had grote buren, was erg rijk, had een prachtige achtertuin, teelde tulpen en maakte kaas. Groot was de verbazing toen de verteller Nederland bleek te zijn.

20140122-224258.jpg 20140122-223009.jpg

Gamification is hot
Op steeds meer plaatsen zie je games terug. Bedrijven onderzoeken hoe ze medewerkers door middel van gamification beter kunnen laten samenwerken, maar ook hoe ze consumenten meer bij hun producten kunnen betrekken. De studenten die games in hun lessen inzetten kwamen er achter dat studenten heel betrokken zijn bij een les in de vorm van een game. De leerlingen vinden het leuk om in teams punten te verdienen. Het wedstrijdelement kan leuk zijn. De studenten zien veel kansen voor games in onderwijs.

20140122-222937.jpg

Goed voorbereid in de les
Ook de flipped classroom werd toegepast. Bij een flipped classroom krijgen leerlingen een theorieles of instructie via video die ze voor de les kijken of online opdracht die ze thuis uitwerken. In de klas is er dan ruimte voor verdieping, uitwerking, vragen of feedback. In de klas van onze studenten zorgde de instructie via video voor een perfect verloop van de les. De leerlingen hadden zich thuis voorbereid en wisten wat ze zouden gaan doen en konden direct zelf aan de slag met hun opdracht. En dat maakte de les van onze studenten ineens heel relaxed.

Leraren en directeuren van onze stagescholen kijken uit naar de nieuwe generatie leraren die straks in de scholen komen. Uiteraard gebruiken leraren nu ook al veel ict in hun les. Binnenkort schrijven de studenten op deze blog over hun ervaringen en delen ze hun lessen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*