Game maken en drone vliegen bij Samen Deskundiger Gelderland

22-03-2017 door Pieter van Rooij

Van Joost Adema, mediamentor bij iXperium Arnhem, kregen we de uitnodiging om aan te sluiten bij een studiedag van Samen Deskundiger Gelderland.
Op een prachtige locatie (de golfbaan in Groenlo) werden we achtereenvolgens meegenomen in de wereld van game maken en drones.

Game maken
In een workshop onder leiding van Mike Kothuis en Raoul van Heese van Gamestad maken de deelnemers tijdens de ochtend hun eigen game. Ter voorbereiding hadden we het verzoek gekregen om het freeware programma Construct2 te downloaden.

In dit programma is het betrekkelijk eenvoudig om je eigen platformgame te maken. Het programma lijkt geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. De mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat ook oudere jongeren zich er uren mee kunnen vermaken.

Jop van iXperium Arnhem filmde de schermen om een beeld te krijgen van wat de deelnemers na twee uur hadden gemaakt…:

YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Tijdens de lunch werd er nog druk verder gefantaseerd over de inzet van game maken in het onderwijs. Het zou natuurlijk te gek zijn als kinderen hun eigen personages kunnen maken (tekenen, schilderen, kleien, je kunt het zo gek niet bedenken) en deze kunnen uploaden in hun game. Je zou kinderen in teams kunnen indelen en rond een thema een game met meerdere levels laten ontwikkelen. Met een MakeyMakey zouden ze zelf hun eigen gamecontroller kunnen maken.

Drone cup special
We krijgen een workshop over drones door Sem van Geffen (game-expert, auteur van Gamification in de klas en Gids voor gamification) en Tim Vissers (Pabo student). Zij organiseren drone-cups op scholen en laten ons de snelle variant ervaren:
In 20 minuten moesten de teams met drie opdrachten aan de slag:
– Een lego minidrone maken (wil je een handleiding? dat kost je punten!)
– Een obstakel van papier maken voor de minidrone
– Een maatschappelijke toepassing verzinnen voor drones in Nederland

De punten voor de activiteiten en de samenwerking werden bijgehouden in ClassDojo.

 

Beide activiteiten hebben betrekking op gamification. Volgens Sem is motivatie een belangrijke reden om games in het onderwijs te gebruiken. Leerkrachten zijn vaak huiverig om games te gebruiken omdat ze bij ‘game’ alleen aan videogames denken. Gamification komt echter in verschillende verschijningsvormen:

  1. Fysiek; bord en kaartspellen, losse spelvormen voor binnen en buiten de klas
  2. Digitaal; video games of educatieve games op een device
  3. Blended; quiztools zoals Kahoot, FlipQuiz
  4. Hybride; spelconcepten waarin creatief proces centraal staat

Sem onderscheidt drie universele game elementen:

  1. Competitie; de beste in iets willen zijn, individueel, maar ook in teams of klas vs klas
  2. Samenwerking; in tweetallen, teams of in de klas, ‘spelen tegen het bord’
  3. Beloning; intrinsiek (autonomie, relatie en competentie) of extrinsiek (prijs, status, privileges)

Daarnaast zijn er twee geavanceerde game elementen:

  1. Storytelling; een verhaal beetje bij beetje vrijspelen, opdrachten krijgen van een opdrachtgever
  2. Skill tree; voortgang wordt beloond, kiezen uit verschillende beloningen, een grote beloning kost meer moeite om te krijgen

Drone vliegen is nog niet gemakkelijk:

YouTube voorvertoningsafbeelding

Als toetje heeft Sem zijn Phantom meegenomen, de omgeving van de Groenlose golfbaan blijkt ook van boven prachtig…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zie ook de berichten van Petran Meertens over game maken en drone cup!

 

Geplaatst onder: Geen categorie | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*