QuiX Interactief presenteren Nijmegen

12 June 2018

In het schooljaar 2017-2018 organiseert iXperium Nijmegen weer een aantal ‘QuiX‘. Dit zijn korte workshops waarin leerkrachten in 1,5 uur tijd een les voor de volgende dag kan herontwerpen met ict. Deze workshops worden ongeveer eens per maand in het iXperium gehouden, maar zijn ook te boeken voor bijvoorbeeld een studiedag of teamvergadering. Het komende jaar staan de volgende QuiX op de planning:

  • Interactief presenteren (12 juni 16.00-18.00 uur)

Aan de slag met interactieve afbeeldingen, e-posters, infographic. De “andere” manier van Flipping the Classroom, geef leerlingen de tools om andere vormen van presenteren te gebruiken.
Aanmelden

iXpiratiemiddag

Een aantal malen per jaar kunnen leraren zich in het iXperium laten inspireren tijdens de zogenaamde iXpiratiemiddagen. Deze bijeenkomsten hebben elk een eigen thema en bieden concrete ideeën voor het toepassen van ict in het onderwijs. Voor het schooljaar 2017-2018 hebben we twee iXpiratiemiddagen gepland. De onderwerpen zijn al bekend:

  • Media-empowerment (planning 15 november 2017)

De huidige generatie kinderen en jongeren groeit op in een wereld vol media. Een wereld waarin je slechts een smartphone nodig hebt om dagelijks op ontdekkingsreis te gaan. Waarin je eenvoudiger met elkaar in contact kan komen dan ooit tevoren. Maar behalve deze eindeloze mogelijkheden, zijn er ook risico’s. Van cyberpesten en wraakporno tot nepnieuws en radicalisering. De manier waarop we ons online gedragen, kan uiteindelijk grote maatschappelijke gevolgen hebben. Daarom is het thema van de Week van de Mediawijsheid 2017 Generatie Media: samen mediawijs. De woensdagmiddag voor deze Week van de Mediawijsheid willen we leerkrachten inspireren met ideeën en voorbeelden hoe in hun klas aandacht te schenken aan de Week van de Mediawijsheid.
Aanmelden

  • STEAM, maakonderwijs (planning 18 april 2018)

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts Mathematics, (Wetenschap, Technologie, Bouwkunde, Kunst en Rekenen/Wiskunde). STEAM wordt vaker gekoppeld aan wereldoriëntatie vakken. Zo kun je bijvoorbeeld, door technologie ondersteund, allerlei natuurkundige proeven doen. Doordat meer en meer moderne (maak)technologie, zoals 3D-printers, beschikbaar komen voor de consument krijgt ook de leerling van vandaag toegang tot die technologie.

Op deze manier leren zij hun creativiteit om te zetten naar een product. Zo wordt de afstand van “idee naar product“ kleiner. De leerling wordt producent in plaats van consument.

Share