Drukbezochte iXpiratiemiddag met 3dprints, interactief voetbal en greenscreenjournaals

03-10-2013 door Justine van den Berg

Welke vaardigheden hebben kinderen en volwassenen in de 21e eeuw nodig? Deze vraag stond centraal in de iXperatiemiddag op woensdag 2 oktober. Ruim 80 leraren uit het primair onderwijs en studenten en docenten van de pabo gingen in het iXperium op safari door de 21e eeuw. Aan de hand van vier praktische workshops maakten we kennis met de mogelijkheden die ict en techniek ons nu al biedt. Sommige technieken en media zijn direct vandaag al toe te passen in het onderwijs, voor andere is meer tijd en/of geld nodig.

YouTube voorvertoningsafbeelding

In de workshop van Doodle-3d maakten we kennis met de 3d printers. Een simpele lijntekening zet je eenvoudig om naar een 3dimensionale vorm die je ook meteen uit kunt printen. De 3d-printers zijn de laatste tijd veel in het nieuws. Het idee bij het 3d-printen is dat je 3d-vormen in de toekomst net zo makkelijk online kunt delen als we nu foto’s delen. Dat lijkt misschien nog ver weg maar is waarschijnlijk al sneller dichtbij dan we denken. Het is niet alleen leuk om in Arnhem een beker te maken voor oma in Australië die je via e-mail kunt opsturen en die oma ter plaatse kan printen. Maar er zijn ook ontwikkelingen dat we bijvoorbeeld koekjes kunnen printen (handig als je onverwacht visite krijgt en niet even snel koekjes kunt bakken, altijd verse koekjes).

deelnemers iXperatiemiddag in de workshop van Doodle3d

deelnemers iXperatiemiddag in de workshop van Doodle3d

Wat ik zelf fascinerend vind is dat artsen in de toekomst bijvoorbeeld een nieuw knie voor je kunnen printen die er exact zo uitziet als jouw eigen knie die versleten was, of nieuwe nieren of nieuwe oren (bv bij brandwonden). Nu nog onvoorstelbaar. Maar och, tien jaar geleden hadden we echt niet gedacht dat de meeste volwassenen tegenwoordig rondlopen met een smartphone met internet en dat ook steeds meer jongeren een smartphone bezitten en gebruiken. Dus wie weet hoe snel het 3d-printen zich ontwikkelt. Ik vind het geweldig dat kinderen nu al zo eenvoudig toegang hebben tot 3d-printers en hun creativiteit kunnen gebruiken. Bedrijven als doodle-3d geven op locatie workshops voor kinderen. En in bijvoorbeeld fablabArnhem kunnen kinderen (en ook volwassenen) zelf aan de slag. Er zijn verschillende vrije-inloop-middagen. Doen, echt leuk!

Bij de workshop van Yalp mochten we meteen actief aan de slag. Het bedrijf Yalp maakt interactieve speeltoestellen die kinderen (en naar bleek ook leraren en studenten) stimuleert om actief buiten te spelen. Bijvoorbeeld de Sona, een speeltoestel wat bewegingen van kinderen omzet in geluid. De Sona is een grote boog met daaronder een speelvloer. Kinderen kunnen verschillende spellen kiezen. Een ander mooi voorbeeld vond ik de fono dj-tafel. Dit object daagt jongeren uit om muziek te maken en te delen. In plaats van ergens op een speelplaats rond te hangen kunnen jongeren hun creativiteit gebruiken en samen genieten van muziek. En wat blijkt – omwonenden zien liever jongeren die plezier maken met elkaar dan dat ze rondhangen en troep maken. En dat er dan geluid van het object af komt is veel minder problematisch voor omwonenden dan bv de overlast van vandalisme. Een positief element in je buurt dus.

deelnemers iXpermatiemiddag bij voetbalmuur van Yalp

deelnemers iXpermatiemiddag bij voetbalmuur van Yalp

Wij mochten aan de slag met voetbalmuur Sutu. Tussen de pabo en het gebouw van Autotechniek stond een enorme interactieve muur waarmee je verschillende spellen kunt spelen. En je zag meteen de kracht van dit soort interactieve speeltoestellen. Niet alleen de deelnemers van de iXperatiemiddag deden mee, ook de studenten van Autotechniek wilden graag even hun balkunsten en kracht tonen. Hoe fijn is het als een heel plein ziet dat jouw schot op de muur met een snelheid van 103 km p/u ging. Anderen toonden hun behendigheid met de bal. De juffen toonden juist weer enthousiast hoe precies zij alle vakken van het spel konden raken. Leuk voor 2 kinderen samen, maar ook voor groepen.

In workshop 3 nam ict-specialist Frank Thuss van het Centre of Expertise Leren met ict ons mee in de mogelijkheden van sociale en interactieve media die je kunt gebruiken in het onderwijs. Bijvoorbeeld de app socrative biedt leraren de mogelijkheid om kinderen in de klas actief mee te laten doen. Deze app is goed bruikbaar bij bijvoorbeeld een brainstorm. Iedereen kan input geven op een vraag. Daarna kunnen deelnemers stemmen welke opties hun het meest aanspreekt. Vervolgens kun je de resultaten tonen in een woordwolk. Er bestaan veel apps en media die kansen en ook bedreigingen bieden. Ook voor de angst en valkuilen was aandacht. Op het gebied van sociale media is nog veel te ontdekken, en zeker bij jongeren en kinderen vinden veel leraren het nog de vraag of ze er iets mee moeten. Ook niet alle apps en media zijn geschikt voor kinderen, voor bijvoorbeeld facebook is een minimum leeftijd van 13. Maar veel scholen gebruiken facebook al wel voor communicatie met ouders.

deelnemer iXperatiemiddag bij de workshop met de greenscreen

deelnemer iXperatiemiddag bij de workshop met de greenscreen

Bij de laatste workshop maakten we kennis met de mogelijkheden van een greenscreen. in een kleine eenvoudige studio-opstelling kunnen kinderen zelf met behulp van een greenscreen een film maken. Met een greenscreen kun je jezelf in een andere achtergrond projecteren. Waar moet je dan aan denken? Kinderen kunnen bijvoorbeeld een spreekbeurt houden over een oerwoud en dan een beeld geven dat ze ook in dat oerwoud staan. De basisopstelling is zo gemaakt dat kinderen er zelf mee aan de slag kunnen, zonder technische training.

Scholen kunnen ook zelf vrij eenvoudig deze techniek op eigen locatie toepassen. Een workshop die het iXperium aanbiedt is de journalist. Kinderen kunnen met de studio snel een zelfgemaakt semi-professioneel journaal maken. Daarbij leren ze niet alleen hoe ze dit technisch moeten doen. Ze leren vooral wat er komt kijken bij een journaal maken, ze leren verhalen vertellen en maken storyboards, ze gebruiken hun creativiteit en ze leren taken verdelen en samenwerken. Belangrijke vaardigheden in de 21e eeuw.

vaardigheden van de 21e eeuw Kennisnet

De middag werd afgesloten met een wrap up van Kennisnet. De belangrijke vaardigheden die we nodig hebben in deze eeuw werden gekoppeld aan de workshops van deze middag.

Een geslaagde middag die misschien hier en daar wat verwarring en scepsis opriep (“waarom moeten wij iets met sociale media doen, wat is dan de meerwaarde van facebook, waarom moeten de kinderen in mijn klas iets met 3d-printers”) maar vooral toch ook een middag met veel “oh en ah!” en leraren en studenten die ideeën kregen en met nieuwe inspiratie weer naar huis gingen.

We hopen jullie terug te zien op de volgende iXperatiemiddag. Heb je ideeën voor workshops, vragen naar aanleiding van deze middag of zou je ook wel eens mee willen doen aan een van deze workshops? Laat het ons weten! vragen mag, of zoals we op sociale media zeggen #dtv (durf te vragen!). Je mag ons altijd benaderen, gewoon zoals je gewend bent via e-mail, maar je bent ook welkom om te vragen of reageren via

op twitter @iXperium
op facebook iXperium
of mij persoonlijk op @justinevdBerg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*