Dromen van vandaag zijn het materiaal van de wereld van morgen

29-03-2017 door Corinne Krul

Welke rol kan Virtual Reality daadwerkelijk spelen in ons onderwijs? Het Designteam Virtual Reality binnen ROC de Leijgraaf onderzoekt en experimenteert met deze nieuwe ict-technologie om onderwijs op maat te stimuleren. ‘Ons doel is om het onderwijs beter te laten aansluiten bij de leerbehoeften van de individuele leerling’, vertelt Wilbert Ulijn.

‘Het probleem van VR is dat het lastig is uit te leggen. Je moet het echt ervaren. Virtual Reality simuleert een werkelijkheid waarin de gebruiker via diverse zintuigen onder wordt gedompeld in een ervaring. Via een bril neem je een kijkje in deze wereld die daardoor heel echt lijkt. Het is 3-dimensionaal (3D), interactief en 360 graden’, vervolgt hij zijn verhaal. Collega Marco Janssen vult hem aan: ‘De kijker wordt dus ook echt betrokken in de virtuele wereld en kan er zelfs invloed op uitoefenen. Met de brillen kunnen hopelijk ook veel docenten VR ervaren, en daarna beter bedenken of het wat voor hun ‘vak’ is. De grote vraag is echter hoe virtuele ervaringen ons onderwijs kunnen verbeteren. Daar zijn wij mee bezig!’

Productie
Momenteel zijn Wilbert en Marco, samen met het derde teamlid Christian Timmers, bezig met de productie van een VR-Tour. ‘Middels een virtuele tour door een winkel willen we leerlingen inzicht geven in zaken als derving, omgaan met een lastige klant en mogelijke actiedisplays. Op de 360-graden-foto’s verschijnen tekst pop-ups met informatie, kunnen geluidsfragmenten worden afgespeeld en eventueel ook 360-graden-video’s worden bekeken. Een eerste algemene tour dient voor de kennisoverdracht naar leerlingen, in een tweede, aanvullende tour gaan we vervolgens vragen stellen over de situaties op de foto’s. Zeg maar gerust een soort van oefentoets’, aldus Christian. Voor de opname is samengewerkt met DA Drogisterij Van der Linden in het Brabantse Sint Oedenrode.

Waardevol leermiddel
De drie heren zijn overtuigd van de brede inzetbaarheid van de techniek. Het Designteam ziet in VR een waardevol leermiddel. ‘Je krijgt de realiteit letterlijk heel dichtbij, zonder dat je met de hele groep bijvoorbeeld een winkel moet bezoeken. Het bespaart je onder meer tijd. Een andere plus is dat de leerling er zelfstandig mee kan werken. VR biedt de mogelijkheid voor differentiatie en draagt bij aan blended learning.’ Om tot de ontwikkeling van een eerste eindproduct te komen, hebben de ontwikkelaars verschillende fasen doorlopen om de vraag helder te krijgen en vervolgens de uitvoerbaarheid van hun ideeën te toetsen. Dat betekende op zoek gaan naar kennis en de mensen die de techniek al gebruiken. ‘Die contacten zijn heel belangrijk. Je houdt elkaar op de hoogte over de voortgang en kunt samen sparren.’ Voor de nodige feedback is het designteam zelf creatief aan het werk gegaan met docenten en leerlingen.

Kennismaking in de klas
In de klassen werd gedurende het jaar alvast kennisgemaakt met VR door gebruik van bestaand materiaal. De verrassende ervaring van de achtbaan waarbij je jezelf echt misselijk kon voelen, een aanstormende trein of de opnames binnen in de baarmoeder maakten indruk. De meeste leerlingen reageren met, “wauw, mooi dat we hier gebruik van maken!” Sommigen hebben even wat meer tijd nodig om de VR bril op te zetten en zich in het avontuur te storten en ook daar wordt rekening mee gehouden. ‘Als de VR-Tour van de DA Drogisterij straks gereed is, zullen we deze dan ook met alle liefde en plezier gaan testen in de klassen. Iets waar we echt naar uitkijken. De reacties onder onze leerlingen peilende…..zij ook!’

Steeds toegankelijker
Het deelnemen aan ontwikkelen binnen een designteam is bijzonder leuk werk, aldus de teamleden. ‘Nu tegen de deadline van het prototype aan, is de druk wel groter. Dit komt ook omdat we graag willen delen, zodat ons werk eveneens in brede zin wat oplevert. Het ontwerpen van een VR-product wordt steeds toegankelijker. Er is geen ingewikkelde technische kennis voor nodig. Om iedereen inzicht te geven in onze voortgang zijn we een facebookpagina gestart en hebben we inmiddels al enkele workshops gegeven. Collega’s moeten kunnen zien wat blijkt te werken en wat niet. Zo zou onderwijsontwikkeling eruit moeten zien!

Wil jij op de hoogte worden gebracht van ons onderzoek en de ontwikkelingen op VR-gebied? Dan nodigen we je graag uit voor onze presentatie tijdens de ontwikkelkringbijeenkomst op 19 april van 09.00 – 11.30 uur in het iXperium Oss.
Je kunt je hiervoor aanmelden via iXperium@leijgraaf.nl.
Natuurlijk kun je ons ook altijd volgen op onze Facebook-pagina: https://www.facebook.com/virtualrealitydesignteamiXperium.

En wat Virtual Reality betreft: VR moet je gewoon eerst ervaren voordat je de veelheid aan mogelijkheden kunt zien.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*