Pabo-docenten integreren ict al voortreffelijk in hun lessen!

02-02-2016 door Koen Steeman

Als trainer van de iXperium Academie heb ik de uitdagende taak om samen met de verschillende docenten van de HAN te zorgen dat ict niet als een apart vak gezien wordt, maar dat het geïntegreerd in het curriculum wordt opgenomen. Bij veel docenten begint deze stap met het zelf vaardiger worden in het gebruik van allerlei ict-toepassingen. Soms is er echter een groep die van aanpakken weet en houdt en samen met een teammanager, die het belang van ict onderstreept, geweldige stappen maakt. Dit was het geval bij de groep docenten van de pabo uit Arnhem. Onlangs stelde Kennisnet in een artikel nog de vraag of pabo’s genoeg doen aan de ict-geletterdheid van toekomstige leraren. Het antwoord van deze groep was duidelijk:

“Geïntegreerde ict-toepassingen beginnen bij jezelf!” Daarom in dit blog twee voorbeelden van vaklessen (vol met ict) die door de docenten zijn ontwikkeld in de training van de iXperium Academie.

Esther van Dalen en Sonja Doornbosch hadden al snel duidelijk op welke manier ze aan hun eigen ict-vaardigheden wilden gaan werken. Intervisie is al tijden een onderdeel van het onderdeel studieloopbaanbegeleiding, maar volgens de docenten kon dit wel een snufje ict gebruiken om het effect van intervisie meer kracht bij te zetten. Ter introductie op intervisie was er een Movenote (filmpje) gemaakt, zo konden de leerlingen zich plaats- en tijdonafhankelijke voorbereiden. In de intervisiefase van doorvragen was er bewust gekozen voor een tool waarbij reactie niet meteen mogelijk was. Met behulp van een Padlet konden studenten reageren op een intervisievraag, zonder dat de inbrenger van de casus meteen kon reageren. Als evaluatietool werd Mentimeter gebruikt, door het stellen van verschillende schaalvragen werd bepaald hoe effectief de intervisie was geweest. Als klap op de vuurpijl hebben Esther en Sonja een geweldige VideoScribe gemaakt om de rest van het team hun ontwikkeling en de gebruikte ict-tools te laten zien. YouTube voorvertoningsafbeelding

 

Maar dat er niet altijd een scala aan ict-toepassingen nodig is om ict te integreren in je les lieten Rinske Dekkers en Mieneke Tempelmann zien in hun onderwijseenheid over taal en kunsten. Om het leesplezier bij kinderen te bevorderen kregen de studenten de opdracht mee om een boektrailer te maken met bijvoorbeeld iMovie. De docenten wisten echter maar al te goed dat ze eerst zelf het programma eigen moesten maken voordat ze dezelfde vraag bij hun studenten neer konden leggen en dus gingen ze aan de slag. Een verbluffende en inspirerende boektrailer over ‘Mijnheer Eekhoorn en de eerste sneeuw‘ was het resultaat. Trots konden Rinske en Mieneke vertellen dat hun eigen ict-vaardigheden waren gegroeid en dat ze ict een goed (en zinvolle) plek hebben kunnen geven in hun onderwijseenheid.

One response to “Pabo-docenten integreren ict al voortreffelijk in hun lessen!”

  1. Johanna schreef:

    Ik hoop dat zij ook eens langskomen op onze basisschool in Amsterdam. Wij kunnen wel wat extra ICT kennis gebruiken. En een stel jonge mensen op school vinden wij altijd leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*