Docenten VO aan de slag met ontwerpen van ict-rijk onderwijs

22-02-2015 door Marijke van Vijfeijken

In mijn vorige blog op deze website heb ik verteld over mijn ervaringen in het basisonderwijs. Ik zal jullie ook op de hoogte houden van mijn ervaringen in het voortgezet onderwijs met de iXperium-ontwikkelkring. Eerder ook te lezen op marijkevanvijfeijken.nl.Deze blog gaat over de eerste plannen van docenten van het Mondial College voor het ontwerpen van een ict-rijk leerarrangement. Alle leerlingen van het Mondial College hebben een iPad. Elke docent maakt op zijn eigen manier gebruik van de iPad. De ene docent is ict-vaardiger dan de ander. Ze volgen allemaal een professionaliseringsprogramma om de iPad effectief in hun onderwijs in te leren zetten. Een groep van vier docenten, de onderzoekscoördinator en de rector, lerarenopleider ILS en ik als onderzoeker maken deel uit van de ICT-leergemeenschap. In de ICT-leergemeenschap wordt gewerkt volgens de werkwijze iXperium-ontwikkelkring.

IMG_0144

Twee weken geleden hebben drie docenten van deze leergemeenschap (leraar Duits, Aardrijkskunde en Natuurkunde) hun werkhypothese gepresenteerd aan elkaar. Door middel van een interactieve werkvorm is input verkregen om de werkhypotheses aan te scherpen. Ik geef een korte schets van de te ontwerpen leerarrangementen en de input van de groep.

Aardrijkskunde
De docent Aardrijkskunde wil Google Drive doelgericht gaan inzetten bij samenwerkingsopdrachten.

“In de praktijk doen leerlingen dat al, ook al heb ik daar geen opdracht voor gegeven”

Google Drive maakt het voor leerlingen gemakkelijker om aan één document te werken. Het voordeel voor hem is dat hij op een eenvoudige manier feedback kan geven bij de documenten, en dat hij in de revisiegeschiedenis precies kan zien wat de bijdrage van iedere leerling is. Belangrijkste bespreekpunten: Misschien is Classroom ook een optie? Welke samenwerkingsvaardigheden wil je verbeteren? Hoe bewaak je dat de kwaliteit van het samenwerken echt omhoog gaat? Hoe zie je dat aan de leerlingen? Welke rol heb jij als docent bij het verbeteren van de samenwerking?

Natuurkunde
De docent Natuurkunde gaat tijdens practicum meer tijd organiseren voor de vragen van individuele leerlingen. En ook: de “goede” leerlingen de kans geven om meerdere practica uit te voeren. Hij gebruikt hiervoor EDpuzzle als middel om zelf video-instructies te maken. De leerlingen bekijken de filmpjes thuis zodat de belangrijkste uitleg niet meer in de klas gegeven hoeft te worden. Belangrijkste bespreekpunten: Hoe motiveer je de leerlingen om de filmpjes te bekijken? Hoe kun je leerlingen betrekken bij het maken van de film? Hoe wil je omgaan met de verschillen tussen leerlingen?IMG_0141

Duits
Bij Duits wil de docent gaan differentiëren door extra uitleg en herhaling te geven aan de leerlingen die moeite hebben met bepaalde leerstof en verrijking en uitdaging te bieden voor de leerlingen die (veel) meer kunnen. Hij verwacht dat hierdoor de motivatie van de leerlingen gaat stijgen. Er wordt door een student van ILS al materiaal ontwikkeld voor de zwakkere leerlingen en zelf gaat hij op zoek naar geschikt materiaal ter verrijking en uitdaging voor de betere leerlingen (bijvoorbeeld Drillster van Neue Kontakte). Belangrijkste bespreekpunt: Hoe ga je differentiatie in de klas vormgeven? Waar moet een applicatie aan voldoen passend bij deze vraag?

Geschiedenis
De geschiedenis docent was niet bij deze sessie aanwezig. Het is wel aardig om te vertellen wat zijn plannen zijn. Hij gaat gebruik maken van de app:  Classdojo. Met  behulp van deze app worden de leerlingen positief en zichtbaar beloond voor hun goede gedrag. De leerlingen worden aangespoord om hun gedrag te verbeteren. De verwachting is dat de app bijdraagt aan leerlingen die:

  • actiever deelnemen aan de lessen;
  • een positievere bijdrage leveren aan de lessen;
  • het huiswerk beter maken.

De app zet in op de wens van leerlingen om zo hoog mogelijk te scoren bij een game. Relevante vragen voor deze docent zijn: zet je de Classdojo in voor alle leerlingen? Op welke manier kun je deze aanpak “op maat” in zetten voor de leerlingen? Welk gedrag wil je graag zien? Verandert je rol als docent? Ga je door de app op een andere manier om met de leerlingen?

Hoe nu verder?

De docenten gaan verder met hun ontwerp en scherpen hun werkhypothese aan. In de volgende bijeenkomst gaan we aan de slag met het formuleren van een passende onderzoeksvraag. Ben benieuwd of dat weer tot nieuwe inzichten gaat leiden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*