Debat “Hoe wordt het beroep leerkracht PO aantrekkelijker”

05-10-2017 door Sjaak Janssen

 

Debat  “Hoe wordt het beroep leerkracht PO aantrekkelijker”.
iXperium Arnhem. Aanwezig: PABO studenten, Media Mentoren, Docenten PABO.

5 Oktober hebben heel veel basisscholen hun deuren gesloten om te staken. Met deze actie wil het PO-front – waarin vakbonden, PO in Actie en PO-raad samenwerken – de politiek duidelijk maken dat de sector primair onderwijs aantrekkelijker moet worden om een tekort aan leerkrachten te voorkomen.

Wat moet er aantrekkelijker worden in het primair onderwijs?

Zijn er ideeën over de volgende items:

Imago: Imago van leerkracht verbeteren. Hoe kijkt de maatschappij aan tegen het beroep leerkracht. Verbeteren van aanzien. Het beroep leerkracht vraagt enorme essentiële verantwoordelijkheden betreffende de ontwikkeling van leerlingen richting de toekomst. Dit wordt te weinig belicht. Betere beeldvorming. Vanuit de PABO, het moet een eer zijn om leerkracht te mogen worden.

Arbeidsvoorwaarden: Secundaire arbeidsvoorwaarden zouden verbetert kunnen worden. Het beroep is niet “sexy” genoeg. Meer mogelijkheden voor studie onder werktijd en de daarbij horende kosten vergoeden. Meer carrière mogelijkheden. Extra beloningen / reiskosten / overuren.

Werkdruk verlaging: Meer handen in de groep, onderwijsassistenten. Veranderende rol van de leerkracht. De leerkracht als coach  minder de “juf” of “meester” die kennis over draagt betreffende alle vakgebieden, groepsdoorbrekend gaan werken, gebruik maken van vak specialismen. Dit vraagt een andere organisatie en veranderingen bij de schoolleiding. De leerkracht letterlijk en figuurlijk meer ruimte geven. Onderwijs is te veel dicht getimmerd met “moeten” en verplichte leerlijnen. Is er ruimte voor creativiteit en passie?

De werkdruk wordt ook ervaren doordat de leerkracht een enorm groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Hij/zij wil alles “goed” doen, alle vakken en gym en tekenen en muziekles en handvaardigheid etc. En er wordt ook steeds meer van de leerkracht verwacht wat niet direct met kennis overdracht te maken heeft (sociale vaardigheden aanleren, veters strikken, tanden poetsen, EHBO, omgaan met vuurwerk, gezond ontbijt,  etc. etc…)  Er komt telkens wat bij, maar wat is er van af gegaan? Leerkracht heeft nu ook de rol van kinderopvang, verzorger, wellicht verpleger, maatschappelijk werker voor ouders met problemen etc.

Financiën zouden nog op bestuursniveau beter ingezet en verdeeld kunnen worden.

Wat kan de leerkracht zelf: De leerkracht zou meer “eigen-wijs” mogen zijn, meer durven, zijn/haar stem laten horen, lef hebben en ook eens “nee” durven zeggen of met een alternatief kunnen komen.

Alle deelnemers hartelijk dank voor jullie inbreng tijdens het debat.

Verslaglegging:  Sjaak Janssen.

Geplaatst onder: Algemeen | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*