Crash course desing thinking in de ontwikkelkring

16-03-2015 door Marijke van Vijfeijken

Op 4 maart 2015 hebben we (Daphne Ariaens, Cindy Theunissen en ik) een crash course design thinking georganiseerd. Speciaal voor de designteams van de ontwikkelkring! Geen ellenlange uitleg over wat design thinking is. Gewoon lekker aan de slag. Door te ervaren,  de mindset design thinking tussen de oren krijgen. Iedereen heeft zich een uur lang over gegeven aan de design thinking-snelkookpan.

Hoe dan?

De deelnemers hebben een designopdracht gekregen. Niet een onderwerp uit het onderwijs. Nee, de focus moest even liggen op het proces en niet het product. Vandaar dat we hebben gekozen voor een onderwerp uit het dagelijks leven namelijk de geschenk-geef ervaring of zoals het zo mooi in het Engels klinkt: the gift-giving experience. We hebben ons sterk laten inspireren door de crash course design thinking van Stanford University Institute of Design. Men moest voor elkaar de geschenk-geef ervaring herontwerpen. Spannend en gewoon ook ontzettend leuk om te doen.

YouTube voorvertoningsafbeelding

 In het uur dat we hadden doorliepen we, lineair, alle fasen van design thinking. In de praktijk hoeven de fasen niet zo precies na elkaar te lopen. Als designer ga je regelmatig terug naar een vorige fase.

design thinking fasen

Wat mij opviel was dat vrijwel iedereen van het begin tot het eind serieus maar ook met veel plezier aan het ontwerpen was. De creativiteit spatte ervan af. Iedereen had er ook echt lol in. Dat is ook belangrijk!

IMG_0223

Waarom?

Wat maakt design thinking volgens ons zo interessant voor de ontwikkelkring? Of waarom design thinking voor het ontwerpen van ict-rijke leerarrangementen?

  • Je gaat je echt verdiepen in de behoeften en motivatie van de leerlingen en leraren die het leerarrangement gaan gebruiken.
  • Je verzamelt veel verschillende oplossingen en je kiest uiteindelijk de oplossing die het beste past.
  • Het is een heel optimistische kijk op ontwerpen. Lekker positief. Iedereen is in staat om een bijdrage te kunnen leveren. Sterker nog, de verschillende invalshoeken van verschillende mensen maken dat het leerarrangement kwalitatief beter wordt.
  • Het maakt dat je ook “out of the box” gaat denken. Het is toegestaan om fouten te maken. Je experimenteert, evalueert en stelt je leerarrangement weer bij.

“Het leerarrangement blijkt achteraf gezien toch niet zo goed te werken. Oké, wel veel geleerd maar we gaan het toch anders doen”

Kortom, met de mindset van design thinking ontwerpen we betere ict-rijke leerarrangementen passend bij de behoeften van op de eerste plaats: de leerlingen.

Enkele ervaringen van de deelnemers, de designers:

“Best moeilijk om meerdere oplossingen voor een probleem te bedenken maar ik zie het nut ervan zeker wel in”

“Toen ik begon vond ik het niks dat ik ook moest gaan knutselen, maar uiteindelijk vond ik juist het knutselen heel erg leuk”

IMG_0231

De bijeenkomst is zeer positief geëvalueerd door de aanwezige leden van de ontwikkelkring. Helaas waren er weinig leraren aanwezig. De ict-experts, lerarenopleiders en onderzoekers zien zeker mogelijkheden om design thinking in te zetten om zo een beter leerarrangement te kunnen ontwikkelen. En hoe we dat gaan aanpakken? Gewoon door het te gaan doen!

2 reacties op “Crash course desing thinking in de ontwikkelkring”

  1. Jan Groensmit schreef:

    interessante ontwikkeling en is binnen mijn organisatie Marant mainstream aan het worden. Het bevordert creativiteit en geeft nieuwe impulsen aan de oplossingen voor complexe vraagstukken. En het is nog leuk ook

  2. Het is zeker leuk om te doen. Misschien goed om een keer ervaringen uit te wisselen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*