CortexArts, First Post

15-10-2015 door Marc Frencken

 

 

 

 

 

cortex-titel

 

Voor de zomer spraken we af te gaan bloggen voor iXperium, de jongens en ik. GameBoyz en InnoCrator, verenigd in CortexArts. Inmiddels speelt Nederland voor een plaats in de play-offs en is er een ongekende vluchtelingenstroom naar Europa op gang gekomen. Als we bij elkaar komen in het iXperium is ook dat onderwerp van gesprek. Druk als we waren is het bloggen er nog niet van gekomen. Het zijn bouwers van games, en da’s niet meteen hetzelfde als goede communicators.

GameBoyz. Mijn koosnaampje voor de jongeren die inmiddels een goed jaar geleden mijn kantoor, mijn vriendins atelier, kwamen binnenlopen. Ze waren op het spoor gezet van het serious games project van InnCrator door een docent informatica aan het Thomas a Kempis, formeel het Arentheem College. Drie jongens, met ambitie, en daar gingen we, met ons vieren een avontuur tegemoet. En alsof we uit Monty Python’s Flying Circus kwamen volgden de absurditeiten elkaar op, afgewisseld met uitbreidingen van het team.

Absurditeit in de vorm van een verhaal, maar ook in de zin van de steile leercurve die jongelui laten zien als ze echt ergens voor gaan.

En dat ergens voor gaan gaat over het bouwen van een spel, met behulp van zoveel mogelijk open source software, free to use voor onderwijsdoeleinden. Zolang we er geen winst mee maken, mogen we er mee werken, zonder licentie-kosten te hoeven betalen.

Dus wordt er een game gebouwd met behulp van de game-engine Unity3D, worden componenten gebouwd met Autodesk 3DSmax en bouwen enkele jongens characters met Blender, 3dimensionale ontwerpsoftware van Nederlandse bodem.

 

openingsscherm milan 20150722073325

Flight To The Moon Startscherm

Een spel rond een serieus thema, want , mijn stelling, als je jongeren zelf verantwoordelijk maakt voor de inhoud van een spel, dan kun je daar mee en van leren. Hoe we er bij gekomen zijn een spel te gaan maken rond het lanceren van een raket? We zijn gaan mindmappen, en hebben een versmalling aangebracht in het thema. We hebben een aantal spelvormen gekozen op basis van de voorkeuren van de jongens. Inmiddels waren we met 5, 6 tot we vlak voor de vakantie deze zomer met 10 mensen werkten aan de oplossingen voor allerlei problemen die  het bouwen van games met zich meebrengt. Hoe gaan de characters er bijvoorbeeld uitzien?

The nutty professor?

The nutty professor?

Dat deden we allang niet alleen in het iXperium, op donderdagmiddag, van 5 tot 7. Dat deden we, vanaf dat we met meer mensen waren dan mijn kantoor kon herbergen, ook in ’t Huukske, wijkcentrum van Arnhem West. Daar kwam ook de versterking van het team, met programmeur Peter Withers, verbonden aan het Max Planck Instituut. Peter werkt zelf met Unity, en hij spreekt ook andere talen. Computertalen welteverstaan.

Raket naar de maan in txtballon

Over dit spel, dat we al verschillende namen hebben gegeven maar toch het best luistert naar Flight To The Moon, gaat dit blog. Over dit spel en zijn makers, hun dromen en ambities, de beperkingen en de hindernissen die genomen worden. Gaat dit blog ook over jou?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*