Blog

Share

Hoe ziet VR en AR er uit in onderwijs?

16-01-2018

De meeste mensen zijn enthousiast bij hun eerste ervaring van virtual of augmented reality. De vraag is wat kunnen we er mee in onderwijs. De Open Universiteit doet hier onderzoek naar. Ze onderzochten hoe je astronauten kunt trainen, hoe AR kan ondersteunen bij het onderhoud van vliegtuigen en medisch onderzoek van de halsslagader. 

All you can learn

15-01-2018

Op dinsdag 12 december 2017 was de partnerraad van All you can learn (AYCL) te gast bij iXperium Arnhem. Er is veel gebeurd afgelopen maanden. De werkgroepen zijn aan de slag, er hebben bootcamps plaatsgevonden en AYCL is gepromoot op externe bijeenkomsten.

Testsessie Spel iXpeditie Maatwerk

15-01-2018

In het RAAK project iXpeditie Maatwerk ontwikkelen en onderzoeker we een spel dat schoolteams en leraren in opleiding helpt bij het realiseren van recht doen aan verschillen tussen leerlingen met behulp van ict. Dit gebeurt op basis van het model “Organiseren van maatwerk met ict”. In dit model beschrijven we hoe maatwerk eruit kan zien en welke consequenties dit heeft voor de schoolorganisatie. 

Mid-term review project iXpeditie Maatwerk

15-01-2018

In oktober 2017 vond de midterm-review van het project iXpeditie Maatwerk plaats. Een onafhankelijke commissie kwam op bezoek om de tussenresultaten van het project te beoordelen. De commissie gaf aan onder de indruk te zijn van de tussentijdse resultaten en de wijze waarop onderzoek en praktijk met elkaar verbonden zijn.

Robotica, informatiebeveiliging en privacy

08-01-2018

Hoe gebruik je een robot in je les? Voldoe je wel aan de nieuwe privacywet? En werken we eigenlijk wel veilig? Lastige vragen voor scholen. De PO-Raad en Kennisnet helpen scholen met dit soort ict-vraagstukken. Binnenkort starten hierover twee versnellingsvragen. Na afronding van de versnellingsvragen delen de PO-Raad en Kennisnet de resultaten met de sector zodat iedere school hier gebruik van kan maken.

Handboek Digitale Geletterdheid

08-01-2018

In november publiceerde Kennisnet het Handboek Digitale geletterdheid. Dat leerlingen tegenwoordig ook digitaal geletterd moeten zijn is duidelijk. Wat dat dan precies inhoudt kun je lezen in dit handboek. Ze moeten in ieder geval leren om veilig en effectief gebruik te naken van digitale toepassingen en ze moeten voorbereid zijn op een toekomst waarin digitale media en toepassingen een grote rol spelen.

Onderwijsuitdaging met First LEGO League

08-01-2018

Liefst 24 schoolteams van leerlingen uit de regio Arnhem en Nijmegen streden op zaterdag 16 december 2017 in de regiofinale van de FIRST LEGO League. Via deze League in het Technovium-gebouw zijn ze uitgedaagd om te denken als wetenschappers en technici.

Have a Micro:bit Christmas!

15-12-2017

Kerstmis.. een tijd van liefde, gezelligheid, verdraagzaamheid, vrede op aarde en Microbits….??

Mediawijsheid op ROC de Leijgraaf – vlog je school en googel je juf

14-12-2017

Coaches en docenten Elisa Kuijper en Sanne van Uden van ons ROC de Leijgraaf zijn onlangs geïnterviewd door ‘Vives’, een magazine over mediawijsheid in het onderwijs (zie artikel GoogeljejufVlogjeschool12-”17_). Zij hebben afgelopen schooljaar als lid van het Designteam “Reflecteren Niveau2Plus” in ons  iXperium Oss de www.reflectietoolbox.nl ontwikkeld, samen met docent Jan Elsenberg en o.a. ondersteuning en expertise van […]

Designteams iXperium Oss presenteren tussentijdse onderzoeksresultaten

13-12-2017

De drie designteams van ROC de Leijgraaf van schooljaar 2017-2018 presenteerden vandaag aan geïnteresseerden de tussentijdse resultaten van hun onderzoek waarmee zij zijn gestart in augustus 2017. De onderzoeksvragen zijn gericht op: “Computational thinking binnen de opleiding Onderwijsassistent”, “Virtual Reality” en “Zelfregulerend leren en generieke vakken”.   Tijdens deze goedbezochte en interactieve presentaties hebben alle […]