Blockchain en Web 3.0. Wat is het en moet ik er iets mee als leerkracht?

06-02-2018 door Pieter van Rooij

De laatste tijd hoor ik steeds vaker om me heen de termen ‘Blockchain’ en ‘Web 3.0’. Nieuwsgierig naar wat het precies inhoudt ging ik op onderzoek uit.

In de jaren 80 van de vorige eeuw kwam het wereld wijde web naar Nederland. Het internet van de 20e eeuw was toch vooral een verzameling statische pagina’s met informatie. Er was geen sprake van enige interactiviteit. Dat kon ook niet, want daar was de internetsnelheid en bandbreedte bij lange na niet toereikend voor. Om online te komen belde je in via een modem en was je telefonisch dus tijdelijk niet bereikbaar.

Web 2.0
Sneller internet maakte de weg vrij voor meer interactieve inhoud, het web 2.0. Sociale media en streaming diensten zoals YouTube, Spotify en Facebook werden in korte tijd razend populair. Drempels om online te communiceren en allerlei media te streamen leken verdwenen. Met de uitbreiding van de mogelijkheden groeide ook het aantal gebruikers snel. Data (en dan met name persoonlijke informatie) werd handelswaar voor grote bedrijven. De internetgebruiker gaf zijn privacy en online veiligheid op voor gebruiksgemak.

Web 3.0
Tijd voor een tegenbeweging. Al een aantal jaar klinkt de roep om een eerlijker, transparanter web. Een web 3.0 zogezegd. Met de opkomst van Blockchain technologie heeft men nu een middel om hier stappen in te zetten. Een belangrijke eigenschap van het web 3.0 is het verwijderen van tussenpersonen. Denk bijvoorbeeld aan de Bitcoin. Mensen handelen in en met valuta zonder tussenkomst van een bank.

YouTube voorvertoningsafbeelding

Er wordt gesproken van een ‘gedecentraliseerd web’, waarbij data niet meer via grote servers van overheden en grote bedrijven gaat maar ‘peer-to-peer’. Hierdoor is het voor een overheid niet meer zomaar mogelijk om een website plat te leggen en is het voor een bedrijf niet meer zomaar mogelijk om je identiteit, surfgedrag en zoekopdrachten op te slaan en te verhandelen. De eindgebruiker wordt weer eigenaar en ‘in control’ van zijn gegevens.

DAPPS
Op internet vond ik het volgende plaatje, ik haal er enkele web 3.0 apps (of dApps, ‘Decentralized apps’) uit om het verschil met huidige populaire toepassingen te onderzoeken:

Bron: https://medium.com

Brave browser
De toekomst van browsers is volgens sommigen Brave. Brave claimt veel sneller en veiliger te zijn dan andere browsers doordat ze advertenties en trackers buiten de deur houden. In andere browsers heb je (volgens Brave) allerlei popup blockers en adblockers nodig die de boel vertragen. Alle advertenties en blockers verbruiken extra data en zorgen ervoor dat websites langzamer laden. Ik heb Brave geïnstalleerd en zie inderdaad dat websites advertentievrij worden getoond. (getest met ad.nl en nu.nl)

Storj cloud storage
Storj is een voorbeeld van een app die in plaats van Dropbox en Google Drive zou kunnen komen. Het wordt omgeschreven als peer-to-peer cloud storage. Mensen deelt opslagruimte. Je betaalt als je opslagruimte van iemand anders gebruikt, je krijgt betaald als je jouw vrije opslagruimte uitleent.

Status berichtenapp
Als alternatief voor WhatsApp wordt de app Status genoemd. Berichten sturen, browsen en betalingen doen zonder tussenkomst van centrale servers. Alles gericht op het uitschakelen van tussenpersonen en het zelf eigenaar blijven van data en privacy.

Wat nu?
Voor een enkele school of schoolbestuur is het nog niet zo relevant om aan de slag te gaan met blockchain technologie. De verwachting is wel dat op termijn blockchaintechnologie zijn intrede zal doen in het onderwijs. Kennisnet schreef daar dit artikel over.
Sem van Geffen maakte voor het onderwijs de ‘Bitcoin game’, een spannend rekenspel en een lespakket om leerlingen (vooral gericht op VO en MBO) kennis te laten maken met cryptovaluta en blockchain technologie. De game is hier gratis te bekijken en downloaden.

Gaat het wat ver om bovenstaande als leerkracht allemaal te willen weten en begrijpen..? Misschien wel. Toch is het een relevant onderwerp waar je als mediawijze leerkracht een beetje van op de hoogte wil blijven.

Wat denk jij? Waar in het onderwijs zullen we van deze ontwikkelingen het eerst iets gaan merken? Praat mee via sociale media of nijmegen@ixperium.nl.

Wil je meer lezen?

One response to “Blockchain en Web 3.0. Wat is het en moet ik er iets mee als leerkracht?”

  1. Corry schreef:

    Duidelijke uitleg, weer wat mediawijzer geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*