Alles kan in de Virtuele wereld

25-05-2016 door Justine van den Berg

Heb je er altijd van gedroomd hoe het is om te vliegen? Wilde je als kind wel eens zien hoe het poppenhuis er nou uitzag voor de pop? Wil je de drummer zijn bij een optreden van Justin Bieber of juist liever bij de Stones? In de virtuele wereld kan dit. En het duurt niet zo lang voordat wij allemaal de virtuele wereld in kunnen stappen, gewoon thuis met betaalbare techniek. Nu zijn alle gadgets nog redelijk prijzig maar als je ziet hoeveel gratis 3d-content al beschikbaar is en hoe betaalbaar eenvoudige brillen zijn waar je een smartphone in kunt stoppen dan is de ervaring in de virtuele wereld niet meer zo ver weg.

Tijdens het jaarlijkse I/O-congres van google presenteerden ze hun nieuwe producten en deelden ze kennis en ervaring uit hun onderzoek. Daydream is het nieuwe platform voor smartphones. Google onderscheid zich van andere ontwikkelaars door VR echt voor iedereen toegankelijk te willen maken.

Virtueel leren en studeren
Maar wat is dan de kennis die de onderzoekers uit de labs met ons delen? Deze kennis lijkt misschien vooral informatief voor ontwikkelaars van apps. Maar als je in de toekomst ooit iets wilt doen met een toepassing voor VR is het handig om te weten wat voor dingen ze in labs onderzoeken en wat wij daar van kunnen leren. En het is wel handig om alvast te dromen wat je er mee zou willen doen. Hoe kun je leerlingen of studenten optimaal laten studeren met behulp van een virtuele wereld? Kun je daar beter recht doen aan verschillen? En hoe maak je daar dan het verschil?

Interactie
Met controllers kunt je interactie hebben met de virtuele wereld. Wat je ziet in de VR-wereld is dan bijvoorbeeld een laserpunt, maar het kunnen ook je handen zijn, een hamer, koekenpan of tennisracket. Omdat we al dit soort voorwerpen al kennen uit de werkelijke wereld hoeven we niet meer te leren hoe we die kunnen gebruiken, dat weten we al.

Het leuke van VR is dat je de wereld naar je eigen inzicht kunt aanpassen. Als je je kamer wilt herinrichten pak je de bank even op en zet je die ergens anders neer. Of je maakt hem wat kleiner om te kijken of dat beter is. Je kunt voorwerpen ook makkelijk dupliceren en combineren. Dit soort mogelijkheden geven mensen hele nieuwe vrijheden en mogelijkheden. Bedenk eens wat je als ontwerper voor mogelijkheden krijgt.

De VR wereld weet wat je wilt doen
De controllers zijn niet alleen intuïtief maar ook steeds preciezer. En zelfs zo precies dat als je iets wilt oppakken en ergens naartoe wilt verplaatsen dat je het ook gewoon een kant kunt opgooien. Afhankelijke van de context weet de VR-wereld wat je wilt doen. Gooi je een foto naar een muur dan maakt hij er een poster van, gooi je het naar een fotolijstje dan plaatst hij het daar in. Pak je een stapel foto’s dan ordent hij het netjes in een mapje. Het lijkt alsof de VR wereld je gedachten kan lezen en helpt je bij je actie.

Het moet wel logisch voelen
De VR wereld kan dingen ook leuker maken. Als je blind moet leren typen kun je dat in een game met geluid ook leuker en makkelijker maken. Hoe reactiveer de VR-wereld is hoe meer je je er onderdeel van voelt. De omgeving komt echt tot leven. Het is wel belangrijk dat je dat wat er gebeurt kunt snappen. Als je in de VR-wereld ineens ergens anders bent (iets wat in een film redelijk normaal is) dan snap je er niets meer van. Heb je echter een punt van waaruit je kunt teleporteren naar een andere scene dan is het weer duidelijk. Zolang je maar snapt wat er gebeurt kan er veel. Ook al sta je in werkelijkheid in een kleine ruimte, in de VR kun je trappen opklimmen, liften gebruiken en de VR wereld verkennen en heb je het idee dat je een enorme ruimte hebt verkend.

In de VR-wereld zijn dingen als schaduw en geluid heel belangrijk. Als je alleen maar objecten in vlakke kleuren ziet kun je daar weinig mee. Schaduw kan je helpen om diepte en verhouding te begrijpen. Geluid is ook een belangrijke factor. Als je een lopende band ziet en ook hoort snap je beter wat dat grijze vlak voor je is, zeker als je er ook nog bewegende voorwerpen op ziet. Als je alleen al de zee en meeuwen hoort zit je meteen al in een sfeer van het strand. Als je dan ook nog bedenkt dat je tegenwoordig ook het geluid 3d ervaart en hoort dan snap je wel hoe echt de VR-wereld kan worden.

Wat gaan we er mee doen?
Is het dan alleen maar fun? Nee je kunt VR ook gebruiken voor serieuze informatie en vaardigheid. Als je data 3d visualiseert en je kunt er doorheen lopen geeft dat een andere ervaring. Je kunt taalles krijgen in een VR-klas waarbij de leraar zowel via tekst als in beweging en beeld reactie geeft. Je kunt zo leren converseren in een vreemde taal.

Er zitten ook sociale aspecten aan de manier waarop je de VR-wereld ervaart. Als je met twee mensen in een VR-ruimte bent terwijl je in het echt ieder in een andere ruimte, stad of land bent, dan voelt het al snel echt alsof je in dezelfde ruimte bent. Het maakt niet uit dat je in de virtuele wereld misschien alleen maar een avatar bent. Het blijkt dat mensen het fijn vinden om dan interactie met elkaar te kunnen hebben. Even een high five geven of een boks. Het is fijn als de VR-wereld dan ook nog laat zien dat je elkaar raakt met extra beeld. Je kunt in een VR-wereld ook te dicht in iemands persoonlijke ruimte komen. Denk daar ook als ontwerper en ontwikkelaar over na.

interactie

In de experimenten bleek ook dat mensen als ze samen met iemand in een VR-wereld zijn niet meteen weten waar ze het dan over moeten hebben. Als je ze een voorwerp geeft waar ze iets mee kunnen doen maak je het makkelijke voor ze om daarover een gesprek te voeren en te wennen aan de virtuele wereld.

Ook pesten, geintjes uithalen of stelen zijn sociale factoren waar je rekening mee kunt houden. Als je iemand virtueel blinddoekt voelt hij zich buitengesloten en zet hij zijn bril af, weg VR-wereld. Als je iets steelt is een spel niet leuk meer. Je kunt als ontwikkelaar voorkomen dat iemand kan stelen of bedenken hoe je vervelende ervaring kunt uitsluiten.

Wat ook leuk is is dat je in de VR-wereld ook al een film kunt opnemen. Als iemand dan geen mooie VR-bril heeft om met je mee te kijken kun je ze wel laten zien wat jij daar ziet. Je maakt dan een 2d-film van een fictieve 3d-wereld. Zo kun je ook eenvoudig animatiefilms opnemen met virtuele karakters. Het duurt vast niet zo lang doordat we live mee kunnen kijken met een stream.

Is een verhaal altijd belangrijk in de VR-wereld? Het bleek dat dat helemaal niet altijd nodig is. Soms is een ervaring al genoeg. Als je iemand van een hoge duikplank laat duiken dan is dat al een spannende ervaring en echt niet iedereen durft die duik ook echt te maken. Je kunt zo al een tijdje lol hebben in zo’n omgeving zonder dat daar een heel verhaal omheen hangt.

VR en onderwijs?
En wat kunnen we hier dan mee in de het onderwijs. Ik zie oneindig veel mogelijkheden. Wat een geweldige kansen krijgen we. Vast ook wel wat zorgpunten en bedreigingen maar ik zie nu vooral veel kans. We weten dat rekenen leuker kan worden als je beweegt. Kan het ook beter gaan als je virtueel tussen de getallen staat,springt, loopt of zweeft? Of als je via de VR wereld even snel context geeft aan een som? Hoe mooi is het als je de Noordpool, het oerwoud of de Zwitserse bergen echt in 3d met surround geluid kunt ervaren? Of als je een stukje mee kunt vliegen met een adelaar. Je kunt in een virtuele klas een taal leren en uitspraak oefenen, conversaties voeren en oneindig oefenen. Denk bijvoorbeeld aan artsen die moeten leren met om operatiematerialen op afstand te werken. Voor hen is die training in een game veel spannender dan oneindig saaie handelingen te doen.

Je kunt ook een presentatie oefenen. Veel mensen vinden het spannend om voor een grote zaal te staan, maar als je dat virtueel al een paar keer hebt kunnen oefenen wordt de stap al kleiner. Maar je kunt ook gebieden of routes leren kennen. Het viel me op dat Max Verstappen bijvoorbeeld vertelde dat hij veel circuits op zijn duimpje kende omdat hij daar oneindig had geracet in een virtuele race.

Nog een reden om in onderwijs naar te denken over VR is dat veel van onze beroepen worden beïnvloed door VR. En dan moet je niet alleen denken aan een ict-opleiding maar juist ook aan andere opleidingen. Een fysiotherapeut kan denken hoe een VR-game het saaie oefenen voor patiënten prettiger kan maken (waardoor ze meer gaan oefenen). Je kunt virtueel winkelen en daarbij de winkel even inrichten zoals jij dat fijn vindt. Vooral voor grote objecten is dat fijn. Denk aan meubels en kantoor of woninginrichting. Usabilitytests van auto’s, apparaten, of werken in een omgeving kun je in VR nabootsen. Je kunt zien hoe mensen samenwerken, hoe ze op elkaar reageren, hoe dichtbij elkaar ze mogen komen. En dat alles is straks mogelijk is elke wenselijk omgeving. Hoe gaaf wordt dat! Ik kan niet wachten tot VR mainstream wordt.

Wat zijn jullie ideeën hier over? Denk je met ons mee over VR in het primair en voortgezet onderwijs of wat het gaat doen met jouw opleiding of beroep? Laat ons weten wat jouw ideeën hierover zijn!

Tags:
Geplaatst onder: virtuele reality | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*