Acadin, webkwesties en kleuters aan de pc

10-03-2014 door Justine van den Berg

De afgelopen periode deden 4e-jaars studenten van HAN-Pabo voor de module ict onderzoek naar lesgeven met ict op hun stageschool. Eind februari was ik op uitnodiging van docent Dennis Rutten bij de eindpresentaties van dit vak. Samen met de stageschool definieerden de studenten de onderzoeksopdracht en maakten ze zelf een leerarrangement voor een specifieke groep in de school. Ik was onder de indruk van wat de studenten bereikten met deze ict-opdracht. En ook over de variatie van onderwerpen.

Acadin
Een van de projecten ging over de vraag hoe leerlingen van de plusklas (groep 5-8) zelfstandig aan de slag kunnen met Acadin. Acadin biedt een digitale leeromgeving voor het organiseren van verrijkingsonderwijs. Intelligente en hoogbegaafde leerlingen kunnen zelfstandig met Acadin hun talenten verder ontwikkelen.

De school had nog geen ervaring met Acadin. Leerlingen konden met verschillende vakken aan de slag. Ze mochten zelf hun opdrachten uitkiezen. Juist het feit dat ze zelf aan de slag mochten gaan vonden de leerlingen erg leuk. Ze moesten opdrachten kiezen met een minimale moeilijkheidsgraad en omvang. Zowel de school als de leerlingen waren enthousiast. De school gaat Acadin nu invoeren, de rt-er begeleidt het proces. Uiteindelijk gaan alle leraren Acadin begeleiden. De leerlingen van de plusklas kunnen dan (op school of thuis) met hun eigen profiel op Acadin opdrachten inleveren en laten beoordelen door de leraar.

Kleuters aan de pc.
Een andere student kwam op een school waar de kleuters nog geen ervaring hadden met pc’s. In zijn opdracht heeft hij een arrangement ontwikkeld hoe de kleuters de pc gebruiken. De kinderen kregen alle kans om zelf alles uit te proberen. Zelf de pc aanzetten, zelf inloggen en zelf de muis bedienen, zelf ervaren wat er gebeurt er als je de rechtermuis klikt. Een van de kinderen bediende steeds de pc, de anderen keken in de kring mee. Soms werd ook een tablet aan het digibord gekoppeld zodat iedereen meteen kon meekijken hoe het werkte. Als de leerlingen waren ingelogd konden ze via een icoon op het bureaublad een door de student ontwikkelde educatieve website openen. Klikken en slepen bleken lastiger dan het er uit ziet. Maar uiteindelijk lukte het wel.

De student had ook zelf een observatielijst gemaakt die hij gebruikte terwijl de leerlingen samen aan de pc werkten. Aan het eind van het project is de opdracht geëvalueerd. resultaat van de opdracht is dat de kleuterklas nu zelfstandig met de pc kan werken. De mentor van de student gaat nu verder met het project.

Zelf sites maken

In een ander project leerde de student leerlingen om te werken met tablets. Kleuters gebruikten het bijvoorbeeld voor letterkennis, andere leerlingen kunnen er hun tafels mee oefenen. De oudere leerlingen maakten zelf een site. Doel van de les was dat leerlingen leerden om samen te werken. Iedere week schreven ze een verslag op hun eigen site. De leerlingen vonden het leuk om op deze manier zelfstandig aan het werk te zijn.

Kennis delen
Een aantal studenten schrijft de komende tijd een eigen blog over hun ict-opdracht. Ben je leraar of student en heb je zelf een uitgewerkt leerarrangement waarbij je ict inzet en wil je deze kennis en ervaring delen? Schrijf dan ook een blog voor het iXperium.

 

Tags:
Geplaatst onder: apps, Lerarenopleiding po | Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*